Tarina olemattoman taulun pelastamisesta

Suomalaiset, niin kuin monet muutkin kansat, ovat historiansa aikana käyneet sotia. Viime sodassa, kauan aikaa sitten, suomalaiset ja neuvostoliitolaiset sotivat toisiaan vastaan. Kun sota päättyi, neuvostoliittolaiset vuokrasivat maata Suomelta pystyäkseen paremmin valvomaan rajojaan.

Tuli määräys, että vuokra-alue oli tyhjennettävä kymmenen päivän aikana. Se oli kovin lyhyt aika, kun kaikki ihmiset, eläimet, tavarat, viljasato ja polttopuut piti viedä pois. Kirkkonummen kirkkokin piti tyhjentää. Taiteilija Lennart Segerstrålea pyydettiin irrottamaan tekemänsä lasimaalaukset ja valvomaan taideaarteiden siirtoa. Hän teki työtä käskettyä ja lopulta kaikki kirkon aarteet oli viety turvaan Haapajärvelle.

Kirkon seinät olivat aivan tyhjät. Kauniin alttaritaulun paikalla ei ollut mitään. Silloin Lennart teki rohkean tempun. Hän osti läheisestä kaupasta halpaa, ruskeaa pinkopahvia. Nuotiosta Lennart sai hiiltä, jolla hän piirsi pahville ristiinnaulitun Jeesuksen kuvan. Ristin päälle hän piirsi katkenneen miekan, koska näin hän halusi sanoa, että rakkaus on voimakkaampi kuin väkivalta. Piirroksen alareunaan Lennart vielä kirjoitti venäjäksi: Jeesus Kristus kaikkien kansojen Vapahtaja.

Vieraat sotilasviranomaiset eivät pitäneet uskonnollisista kuvista. Piirros vaadittiin heti hävitettäväksi. Suomalainen kapteeni Per Duncker määrättiin tekemään tämä työ. Kapteeni kääri piirroksen rullalle, muttei halunnut polttaa sitä. Hän vei rullan piiloon.

Ulkomaalaisia lehtimiehiä oli paljon paikalla. Eräät heistä olivat saaneet vihiä Lennartin taulusta. He löysivät taulun ja aikoivat viedä sen maasta pois. Ilmassa leijui skandaalin uhka. Kapteeni Duncker huomasi, että taulurulla oli poissa. Alkoi hurja takaa-ajo. Duncker tavoitti tauluvarkaat Helsingissä. “Tätä taulua ei ole ollut olemassakaan“, hän sanoi ja vaati piirrosta itselleen. Sotilaiden edessä lehtimiesten oli pakko luovuttaa piirros takaisin.

Skandaali vältettiin ja kapteeni kätki piirroksen kotiinsa odottamaan aikojen rauhoittumista. Vasta monen vuosikymmenen kuluttua Lennartin hiilipiirros tuotiin takaisin Kirkkonummen kirkkoon ja siellä sen voi nähdä vielä tänäkin päivänä.

Lennart Segerstrålen hiilikrusifiksi vuodelta 1944.