Jeesuksen syntymä

Jeesuksen syntymään tai joulunaikaan liittyviä teoksia ei Kirkkonummen pyhän Mikaelin kirkossa ole säilynyt. Katolisella keskiajalla jokaisessa kirkossa oli veistos Neitsyt Mariasta ja Jeesus-lapsesta.

Nykyisin adventtiaikana kirkkoon rakennetaan jouluseimi. Koulujen joulujuhlista tuttuja joulukuvaelmia on esitetty jo satoja vuosia sitten kirkoissa. Tällaisiin kirkkonäytelmiin on liittynyt veistoksia.

Jeesuksen syntymästä kerrotaan Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa (Matt. 1:18-24, Luuk. 2:1-20).

Kuvataiteessa tapahtumien kuvauksiin on liitetty asioita, jotka kertovat joulun merkityksestä.

Jouluyönä tallista majapaikan saaneet Jeesuksen äiti Maria ja kasvatusisä Joosef ihailevat vastasyntynyttä.

Seimeen eli eläinten juomakaukaloon asetettua Jeesus-lasta katselevat myös härkä ja aasi. Joskus paikalle kuvataan myös enkelit. Ajan kulttuurista kertovat paimenet, tavallisen kansan edustajat.

Talliin kuvataan usein myös kolme itämaan tietäjää tai kuningasta, jotka varsinaisesti saapuivat paikalle vasta loppiaisena. He kumartavat uutta kuningasta. Joskus heihin viitataan myös kolmella kamelilla.