Lasimaalaukset

Keskiajalta alkaen kirkkoja ovat koristaneet lasimaalaukset.

Pyhän Mikaelin kirkkoon tilattiin 1930 Lennart Segerstrålelta lasimaalaukset Kirkkonummen pitäjän täyttäessä 600 vuotta. Ne valmistuivat 1930-31 S. Wuorion verstaalla Helsingissä.

Varat saatiin niihin yleisellä keräyksellä ja rouva Berta Nybergin testamenttilahjoituksesta.

Neljässä ikkunassa ovat aiheina vertaukset, kärsimykset, ylösnousemus ja ylistys.

Lasimaalaukset on tehty keskiajalta periytyvällä tekniikalla. Kuvat on koottu erimuotoisista, värjätyistä lasipaloista. Erikokoisia paloja yhdistävät lyijykiskot, jotka muodostavat pääviivat aiheeseen. Yksityiskohdat on maalattu lyijyoksidilla, joka on kiinnitetty lasiin polttamalla.

Vertausten ikkuna

Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon Vertausten ikkunassa on kuvattu viisi eri vertausta. Niiden sisältöön voi tutustua Raamatun avulla.

Lisää Vertausten ikkunasta voi lukea tästä linkistä.

Kärsimysten ikkuna

Kärsimysten ikkunassa kuvataan Jeesuksen kärsimystietä kiirastorstaista pitkäperjantain iltaan.

Lisää Kärsimysten ikkunasta voi lukea tästä linkistä.

Ylösnousemuksen ikkuna

Usko ylösnousemukseen perustuu Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukseen eli kuolleista nousemiseen pääsiäisenä.

Lisää Ylösnousemuksen ikkunasta voi lukea tästä linkistä.

Ylistyksen ikkuna

Kristityt kiittävät ja ylistävät Jumalaa jumalanpalveluksessa. Lasimaalauksessa on mukailtu ruotsiksi Psalmin 98 sanoja.

Lisää Ylistyksen ikkunasta voi lukea tästä linkistä.

Kuvassa on Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon Ylistyksen ikkuna.
Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon Ylistyksen ikkuna.