Kirkkonummen historia ja nykyaika mukana piispainkokouksessa

Meillä oli kuluneella viikolla harvinainen tilaisuus toivottaa kaikki Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispat tervetulleiksi kauniille Kirkkonummellemme.

Piispojen kokoontumisen, piispainkokouksen, syyskauden istunto toteutetaan vuosittain eri hiippakunnissa eli eri puolella Suomea. Tämän syyskauden kokouksen järjestelyvastuu oli Espoon hiippakunnalla, ja piispamme Kaisamari Hintikka oli valinnut Kirkkonummen kokouspaikkakunnaksi. Kokouspaikkana oli Majvikin kokous- ja kongressihotelli.

Piispainkokous on osa kirkon keskushallintoa ja käsittelee muun muassa kirkon uskoa, julistusta ja työtä sekä hiippakuntien hallintoon ja hoitoon kuuluvia asioita.

Maanantai-iltana hiippakuntaan kuuluva kokouspaikkakunnan seurakunta, meidän tapauksessamme Kirkkonummen suomalainen seurakunta, kutsui piispat ja muun piispainkokouksen väen retkelle Räfsön leirisaarelle. Vieraita olivat vastaanottamassa seurakuntien luottamuselinten puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat sekä suomalaisen ja ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherrat, yhtymän talousjohtaja ja kiinteistöpäällikkö – siis Viveca Lahti, Risto Miettinen, Matti Nieminen, Carl-Johan Kajanti, Anna-Maija Kuutti-Manninen, Fred Wilén, Sirkkaliisa Cavonius sekä Anna Antikainen.

Bussimatkalla Majvikista Motaleffin rantaan Matti Nieminen, suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja, esitteli Porkkalan ainutlaatuista, historiallista perinnemaisemaa sekä paikallisen luonnon erityispiirteitä. Räfsön saaressa Hyljekallion avarat merimaisemat ihastuttivat vieraitamme, ja saaren historia sekä seurakuntiemme toiminta saaressa herättivät paljon kiinnostusta ja keskustelua. Räfsön leirikeskuksen henkilökunnan valmistaman herkullisen illallisen aikana suomalaisen seurakunnan edellinen kirkkoherra, kirkkohistorioitsija Hannu Suni avasi vieraille Kirkkonummen historiaa, erityisesti Porkkalan parenteesin aikaa. Illan päätteeksi vaelsimme Kotakirkkoon, jossa päätimme iltarukoushetken veisaamalla virren ”Tule kanssani Herra Jeesus” – saman virren, johon jokainen rippikoulumme iltahartaus Kotakirkossa päättyy.

Tiistai-iltana piispat osallistuivat Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkossa vietettyyn Psalmimessuun, jonka jälkeen he jatkoivat illanviettoa Kirkkonummen kunnanjohdon vieraana.

Anna-Maija Kuutti-Manninen

kirkkoherra

Espoon piispa Kaisamari Hintikan avauspuheenvuoro "Mistä vaikenemme" piispainkokouksessa Kirkkonummella

Juttu Kirkkonummen Sanomissa sivu 9

Vierailu Räfsössä
Piispainkokouksen osallistujia Räfsön saaressa Kirkkonummella.