Haapajärven kyläkirkon historiaa

Pohjois-Kirkkonummella asui jo 1600-luvulla paljon suomenkielisiä asukkaita, joille järjestettiin jumalanpalveluksia ilman vakituista kirkkoa. Heti 1700-luvun alussa asukkaat tekivät aloitteen kirkollisten olojensa parantamiseksi, jonka seurauksena määrättiin, että pappien oli saavuttava toimittamaan suomenkielinen jumalanpalvelus Pohjois-Kirkkonummelle.

Sopimus edellytti, että suomalaiset vastasivat matkan ajan papin ylläpidosta ja osittain myös hänen kuljetuksestaan. Vaivalloisten liikenneyhteyksien vuoksi kyläläiset saivatkin vuonna 1749 luvan oman kirkon rakentamiseen.

Ensimmäinen Haapajärven kirkko valmistui talkoovoimin vuonna 1749. Alkujaan Haapajärven kirkko sijaitsi järven rannalla. Veden pinnan nousemisen aiheuttamat tulvat kuluttivat kirkkoa, ja kirkko oli myös vaurioitunut tulipalossa. Tämän vuoksi Haapajärven kirkko päätettiin rakentaa uudelleen kauemmas sisämaahan. Nykyinen kirkko alkoi palvella seurakuntalaisia vuonna 1823.

Kun Kirkkonummen kirkko sijaitsi Porkkalan vuokra-aikaan Neuvostoliiton vuokraamalla alueella, Haapajärven kirkko hoiti Kirkkonummen seurakunnan pääkirkon tehtävää vuosina 1944-1956.

Haapajärven kirkko -kuvioiset lapaset katajan oksalla

Haapajärven kirkko -lapaset, neuleohje (pdf)

Lapaset on suunnitellut veikkolalainen Leena Riipinen. Leena kuvaa blogi-kirjoituksessaan suunnittelutyötään.

Voit tulostaa tästä itsellesi neuleohjeen (pdf).
Jos haluat, voit lahjoittaa ohjeesta sopivalta tuntuvan summan Yhteisvastuukeräykseen.

Lahjoita tästä hetiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

MobilePayn kautta lahjoitat numerolla 51033.

Pankkien kautta voit lahjoittaa:

• Aktia FI82 4055 0010 4148 41
  • Nordea FI16 2089 1800 0067 75
  • Pohjola pankki FI14 5000 0120 2362 28

Käyttämällä Kirkkonummen suom.srk:n omaa VIITENUMEROA 308236 apusi kohdistuu Kirkkonummella tehtävään työhön.

Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi.