Hautojen hoito ja vastuut

Haudan hallintaoikeuden haltija vastaa haudan hoidosta.

Kukkien istuttaminen ei ole pakollista, mutta hautaoikeuden haltija vastaa siitä, että hauta on pidetty hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuna.

Haudoille ei saa istuttaa puuvartisia pensaita eikä puita eivätkä istutukset saa levittäytyä naapurihautojen puolelle. Monivuotiset kukat (perennat) ovat suositeltavia kasveja haudalle.

Haudan kesähoidon voi tilata myös Kirkkonummen seurakuntayhtymältä .

Pyhän Mikaelin uurnalehto ja Haapajärven muistolehto ovat hauta-alueita, joista omaisille ei synnyt haudanhoitovelvoitetta. Näille alueille ei voi myöskään tilata erillistä haudanhoitoa, vaan seurakuntayhtymä hoitaa alueita kokonaisuuksina. Tänne ei saa istuttaa mitään omia kasveja.

Muistomerkit

Muistomerkit ovat omaisten omaisuutta ja niiden kunnosta ja turvallisuudesta vastaavat omaiset. Omaisten on huolehdittava siitä, että muistomerkit eivät ole vinossa eivätkä aiheuta vaaraa hautausmaan työntekijöille tai hautausmaalla kävijöille. Hautakiven asento on syytä tarkistaa vähintään kerran vuodessa.

Hoitamattomat haudat

Mikäli hauta on jatkuvasti hoitamatta, seurakuntayhtymä kehottaa omaisia kunnostamaan ja hoitamaan hautaa. Hoitamattomuuskuulutus laitetaan haudalle, hautausmaan ilmoitustaululle, seurakuntayhtymän nettisivulle ja paikallislehteen. Jos hautaoikeuden haltijan osoite/puhelinnumero on pystytty selvittämään, hän saa asiasta kirjeen/puhelun.

Kun hoitamattomuuskuulutuksen määräaika on umpeutunut, hyväksytään kuulutuksesta huolimatta edelleen hoitamatta olevien hautojen listat yhteisessä kirkkoneuvostossa. Yhteinen kirkkoneuvosto määrää hoitamattomat haudat palautettavaksi seurakuntayhtymän hallintaan.