Kirkkonummen vanha hautausmaa

Tallinmäki 1, 02400 Kirkkonummi

Kirkkonummen vanha hautausmaa on muotoutunut 1200-1300 -luvulta olevan Pyhän Mikaelin kirkon yhteyteen vuosisatojen kuluessa. Tarkkaa perustamisvuotta ei pystytä sanomaan. Hautausmaan pinta-ala on noin 2,5 hehtaaria. Kirkon pihalla on erillinen sankarihauta-alue, käsittäen 127 hautaa ja suuren muistopaaden. Paaden ovat suunnitelleet professori Lennart Segerstråle ja arkkitehti Olof Hansson. Kirkon viereltä löytyy myös Sigurdsin 1918 taistelujen muistopatsas sekä Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki. Hautausmaalla on lisäksi muistomerkki sekä niille vainajille, joiden hautapaikkaa ei Porkkalan vuokra-ajan jälkeen ole löydetty että muualle haudatuille vainajille.

Tällä hetkellä vanhalla hautausmaalla haudataan vain uurnia vanhoihin sukuhautoihin.

Kuva: Timo Hormio