Pääsiäinen menee tunteisiin

Pääsiäisen tapahtumat: palmusunnuntain odotus, kiirastorstain yhteys, pitkäperjantain suru ja epätoivo, ja pääsiäisaamun ihmetys ja ilo – yhteen viikkoon mahtuu ihmisen kaikki tunteet.

Pääsiäinen on trilogia, jonka yhtä osaa ei voi kokonaan ymmärtää ilman kahta muuta. Kiirastorstai jäisi vajaaksi ilman pitkäperjantaita ja pääsiäisaamua. Pitkäperjantai on aivan liian synkkä käsitettäväksi, jos ei olisi ollut kiirastorstain sille antamaa merkitystä ja pääsiäisaamun toivoa. Pääsiäisaamun ilo, ihmetys ja riemu olisivat päälleliimattua glitteriä, jos haudan pimeys ei olisi tuonut siihen oikeaa kontrastia.

On sellainen nykysanonta, että joku asia menee tunteisiin. Sillä sanonnalla on monenlaisia merkityksiä, mutta käytän sitä tässä siinä merkityksessä, että pääsiäinen herättää tunteita, pääsiäinen koskettaa.

Miltä kiirastorstai tuntuu?

Miltä tuntuu olla hyvien ystävien, rakkaiden läheisten seurassa? Miltä tuntuu olla osallinen, kuulua joukkoon, olla tärkeä muille? Miltä tuntuu, kun yksi heistä pettääkin luottamuksen? Miltä tuntuu, kun ystävät hylkäävät?

”Sinä yönä, kun Herra Jeesus ilmiannettiin, hän otti leivän ja lausui kiitosrukouksen. Sitten hän mursi leivästä paloja ja sanoi: »Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää näin minun muistokseni.» Aterian jälkeen hän otti maljan ja sanoi: »Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Tehkää näin minun muistokseni aina, kun juotte siitä.» 1. Kor. 11:23-25 (UT2020 käännös)

Miltä pitkäperjantai tuntuu?

Miltä tuntuu olla kiusattu, häpäisty ja yksin?

»Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?» Matt. 27:46 (UT2020 käännös)

Miltä tuntuu, kun joku rakastaa minua niin paljon, että kuolee puolestani?

”Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu.” ”Herramme Jeesuksen Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu.”

Nuo sanat kuulet ehtoollisella, kun vastaanotat leivän ja viinin. Sinun puolestasi annettu ja vuodatettu.

Miltä pääsiäisaamu tuntuu?

Miltä tuntuu toivo? Miltä tuntuu, kun ei tarvitsekaan pelätä?

”Mutta enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi: »Älkää te pelätkö. Tiedän, että etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Hän ei ole täällä, sillä hänet on herätetty kuolleista, niin kuin hän itse sanoi.” Matt 28:5-6 (UT2020 käännös)

Miltä pääsiäisen jälkeen tuntuu?

Miltä tuntuu, kun joku rakastaa sinua ihan kokonaan, kuoleman rajan ylikin? Miltä tuntuu saada anteeksi? Miltä tuntuu armo? Ansaitsematon rakkaus minun osakseni?

Uskomatonta, mutta pääsiäisen sanoma leviää edelleen. Ihmisistä huolimatta.

Kristinuskon sanoma on radikaali, suorastaan käsittämätön. Miten voisi sanoin selittää sen, että itse Jumala syntyi ihmiseksi. Itse Jumala kärsi, antoi itsensä kiusattavaksi, kidutettavaksi, kuolemaan. Ja Jumala teki tämän kaiken rakkaudesta. Rakkaudesta ihmiseen. Ihmiseen, joka kykenee tuhoamaan itsensä, läheisensä ja ympäröivän luonnon ahneudessaan, itseriittoisuudessaan ja itsekkyydessään. Jumalan rakkauden työ Jeesuksessa on samalla kertaa käsittämätöntä ja kaunista.

Jotain uutta syntyy silloin, kun ihminen sallii sen itselleen, että Jumala rakastaa. Rakastaa rikkinäistä. Se menee tunteisiin.

Ehkäpä sinussakin on syntynyt tai syntyy uutta? Saa tuntea.

Siunattua pääsiäisen iloa!

Johanna Tilus