Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä.
(Psalmi 139:14)

Rippijuhlat ja konfirmaatio kuuluvat elämään useimmiten teini-iässä käydyn rippikoulun jälkeen.

Rippikouluja on tarjolla monenlaisia, mutta kaikki rippikoulut voi tiivistää kolmeen sanaan: elämä, usko ja rukous.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Jumala vahvistaa konfirmoitavan uskoa. Useimmiten kummit ovat siunaamassa alttarilla konfirmoitavia nuoria. Lisäksi konfirmoitavat itse ilmaisevat tahtonsa elää sen uskon mukaan, johon heidät on kastettu.

Kirkossa tapahtuvan konfirmaatiomessun päätteeksi konfirmoidut voivat siirtyä juhlistamaan konfirmaatiopäivää läheistensä kanssa kotiin, juhlatilaan tai muuhun sopivaan paikkaan. Seurakunnalta voi vuokrata Veikkolan seurakuntakodilta tai Masalan kirkolta tilat juhlia varten. Tilaa kannattaa kysyä seurakuntatoimistosta hyvissä ajoin, sillä samana päivänä useat nuoret viettävät konfirmaatiojuhlaansa.

Kuvassa konfirmoituja nuoria ruusut käsissään.

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia