Tutustu kirkkoon

Historia

Kirkkonummen keskiaikainen kivikirkko sijaitsee Kirkkonummen keskustassa. Tarkkaa rakentamisaikaa ei tiedetä, mutta työ on ilmeisesti aloitettu 1400-luvulla. Paikalla lienee aiemmin sijainnut puukirkko. Kirkkonummen kirkko on nimetty arkkienkeli Mikaelin mukaan Pyhän Mikaelin kirkoksi.

Alun perin Kirkkonummen kirkko oli hyvin pieni. Kiven ohella materiaalina käytettiin tiiltä. 1700-luvulla kirkkoa alettiin laajentaa, ja 1800-luvun puolivälissä se muutettiin nykyiseen muotoonsa ristikirkoksi. Kirkon kellotapuli on rakennettu vuonna 1824.

Jatkosodan jälkeen Neuvostoliitto vaati Porkkalan alueen tukikohdakseen ja Kirkkonummen kirkko jäi vuokra-alueelle. Porkkalan vuokra-aikana vuosina 1944-56 kirkkoa käytettiin mm. upseerikerhona ja varastona. Kirkko oli neuvostoliittolaisten jäljiltä huonossa kunnossa.

Kirkon korjaaminen aloitettiin Olof Hanssonin johdolla heti alueen palauduttua Suomelle. Tuolloin kirkon sisätilat uusittiin kokonaan 1950-luvun tyylin mukaisesti.

Viimeksi kirkkoa on kunnostettu vuosina 1995-97. Tuolloin kirkon lisäksi nykyaikaistettiin tapuli ja huoltorakennus. Suunnittelua johti aluksi edelleen Olof Hansson ja hänen kuoltuaan Esa Karhumaa.

Ennen Porkkalan vuokra-aikaa kirkossa oli parvi joka sakarassa, jolloin kirkkoon mahtui yhteensä 1100 ihmistä. Nykyään kirkossa on ainoastaan urkuparvi, ja istumapaikkoja on yhteensä noin 550.

Lasimaalaukset

Kirkkonummen kirkon laaja lasimaalauskokonaisuus on taiteilija Lennart Segerstrålen vuosina 1930-31 itse maalaama työ. Lasimaalauksia on yhteensä 40 kappaletta, ja ne muodostavat neljä temaattista kokonaisuutta: Vertausten ikkuna, Kärsimysten ikkuna, Ylösnousemuksen ikkuna ja Ylistyksen ikkuna.

Alttaritaulut

Muutostöiden jälkeen kirkossa ei ole enää alttaritaulua. Vanhat alttaritaulut on sijoitettu kirkon sivulaivaan ja toimituskappeliin. Kristuksen kirkastumista kuvaavan alttaritaulun on maalannut hovimaalari Robert Wilhelm Ekman vuonna 1862. Vanhempi ehtoollista kuvaava alttaritaulu on puolestaan kirkkonummelaisen J. Tolkerin vuonna 1756 toteuttama.

Tekstiilit

Valkoiset, vihreät ja violetit alttaritekstiilit ovat taiteilija Dora Jungin vuonna 1959 suunnittelemia. Punaisen tekstiilisarjan on vuonna 2001 suunnitellut taiteilija Päikki Priha. Uusi vihreä Päikki Prihan suunnittelema tekstiilisarja otettiin käyttöön vuonna 2017.

Urut

Kirkon mekaaniset, 32-äänikertaiset urut on valmistettu Tanskassa vuosina 1958-59, ja ne on saatu seurakuntaan lahjaksi tanskalaisilta. Kirkon saneerauksen yhteydessä vuosina 1997-98 urut kunnostettiin ja äänitettiin uudelleen.

Kappeli

Kirkon itäsakarassa alttarin takana on pieni kappeli, jossa voidaan pitää kirkollisia toimituksia, hartaushetkiä ja pieniä jumalanpalveluksia. Kappelin alttari sijaitsee kristillisille perinteille uskollisena kappelin itäpäädyssä.

Voit tutustua kirkkoon myös virtuaalisesti.

Lataa tulostettava kirkon esite tästä.