Hääyö

Hääyö on helppo ja vaivaton tapa astella vihille kauniissa puukirkossa! Hääpäiväkin on helppo muistaa.

Kirkkonummella järjestetään ensimmäinen Hääyö-tapahtuma la 24.8.24. Hääyötä vietetään Haapajärven kirkossa (Puukirkontie 20, 02880 Veikkola), vihkimiset on tasatunnein klo 15–21. Mukaan tarvitaan vain esteettömyystodistus, henkilöllisyystodistukset ja puoliso. Todistajat järjestyvät tarvittaessa seurakunnan puolesta. Hääyössä on mahdollisuus myös siviilimenoin solmitun avioliiton kirkolliseen siunaamiseen. Voitte halutessanne kutsua kirkon täyteen läheisiänne tai mennä naimisiin vain todistajien tai pienen juhlaväen läsnä ollessa. Vihkimisen jälkeen olette vapaat jatkamaan juhlailtaanne teille parhaaksi katsomallanne tavalla. Tapahtuma on maksuton. Lisätietoja tapahtumasta: emilia.roytio(at)evl.fi

Miten ilmoittautuminen Hääyöhön tapahtuu?

Ilmoittautuminen tapahtuu ennakkoon sähköpostitse kirjaamo.kirkkonummi@evl.fi tai puhelimitse seurakuntatoimistosta 040 351 1058 15.7.2024 mennessä. Tapahtumassa on tarjolla vihkiaikoja tasatunnein klo 15–21. Voitte valita vapaana olevista ajoista teille mieluisan ajan. Pappi on teihin etukäteen yhteydessä avioliittoon vihkimisestä tai avioliiton kirkollisesta siunaamisesta sekä sopii vihkikeskustelusta ja mahdollisesta vihkiharjoituksesta. Kanttorin kanssa voi sopia tilaisuuden musiikista.

Avioliiton esteiden tutkintatodistus

Vihkimistä varten tarvitaan todistus avioliiton esteiden tutkinnasta. Avioliiton esteiden tutkintatodistuksesta tulee käydä ilmi, että molemmat kuuluvat kirkkoon, ainakin toinen on luterilainen ja luterilaisilla rippikoulu on suoritettu. Mikäli esteettömyystodistuksessa ei ole merkintää näistä tiedoista, täytyy Espoon aluekeskusrekisteristä tilata erikseen virkatodistus, josta rippikoulun suorittaminen käy ilmi.

Avioliiton esteiden tutkintatodistus on voimassa 4 kk. Ilman voimassa olevaa esteettömyystodistusta ei voida vihkiä. Muistattehan ottaa todistuksen/todistukset mukaan Hääyöhön!

Lisätietoa avioliiton esteiden tutkinnasta ja linkki esteidentutkinta-asiointipalveluun:

Avioliiton esteiden tutkinta - Evl.fi

Avioliiton kirkollinen siunaaminen

Hääyö-tapahtumassa siviilimenoin solmittu avioliitto voidaan siunata kirkollisesti. Tilaisuus noudattaa pitkälti samaa kaavaa kuin avioliittoon vihkimisessä.

Pienet ja tunnelmalliset kirkkohäät

Hääyössä on mahdollisuus avioliittoon vihkimiseen tai avioliiton kirkolliseen siunaamiseen pienimuotoisesti. Todistajat löytyvät tarvittaessa seurakunnan puolesta, joten juhlapäivää voi viettää vaikka kahden kesken tai vain lähimpien läsnä ollessa. Alttarille voi saapua juhlavaatteiden sijaan myös arkivaatteissa, jos se tuntuu hääparista omalta jutulta. Hääpäivän ei tarvitse tarkoittaa suuria valmisteluja, isoja juhlia tai stressiä, vaan vihille voi astella myös vaivattomasti.

Haluatteko Hääyö-tapahtumassa naimisiin, mutta rippikoulu on vielä käymättä?

Ei hätää, aikuisrippikoulun ehtii hyvin suorittamaan ennen vihkipäivää. Mikäli haluat käydä aikuisrippikoulun, ota hyvissä ajoin yhteyttä Emilia Röytiöön aikuisrippikoulusta sopimiseksi: emilia.roytio(at)evl.fi

Haapajärven kirkko

Haapajärven kirkko on tunnelmallinen ja suosittu vihkikirkko Kirkkonummen Veikkolassa. Kirkossa on istumapaikkoja 250 henkilölle, mutta kirkko soveltuu hyvin myös pienimuotoisiin vihkimisiin. Vihkimisen lopuksi voitte ottaa hääkuvia esimerkiksi kirkkosalissa tai ulkona kirkon portailla. Kirkossa ei ole mahdollisuutta tarjoilun järjestämiseen vihkimisen jälkeen, mutta juhlailtaa voi jatkaa muualla parhaaksi katsomallanne tavalla.

Pääseekö tulevaan vihkikirkkoon tutustumaan etukäteen?

Haapajärven kirkkoon pääsee tutustumaan kesäaikana toukokuusta alkaen. Kirkko on avoinna toiminnan mukaan ja aukioloajat löytyvät seurakuntamme kotisivuilta.

Haapajärven kirkko.