Tule luottamus ja toivo!

Vuoden ajan olemme totutelleet pandemian rajoittamaan elämään. Eri tavalla vuosi on meitä ihmisiä kohdellut, jokaista jollain tavalla. Luottamus ja toivo on monessa kohtaa haastettu.

Tähän tilanteeseemme liittyvät hiljaisen viikon ja pääsiäispyhien tapahtumat. Jeesuksen kärsimys ja risti ilmaisevat myötätuntoa, Jumalan kykyä eläytyä ihmisen tuskaan, epätoivoon, ahdistukseen ja epäluottamukseen: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?”

Sitten kuitenkin pääsiäisaamu muuttaa kaiken. Se auttaa meitä katsomaan maailmaa ja elämää toisin silmin. Keskelle epätoivon maisemaa pääsiäisen auringonsäteet tuovat viestin siitä, että kuolema ja epätoivo on kukistettu. Jeesus osoitti, että Jumalan rakkaus on kuolemaa vahvempi. Pääsiäistä nimittäisin tänä vuonna luottamuksen ja toivon juhlaksi!

Toivorikasta pääsiäistä!

Hannu Suni

Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan kirkkoherra

Narsisseja Pyhän Mikaelin uurnalehdon alttarilla.