Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan ja Kirkkonummen seurakuntayhtymän saavutettavuusseloste

URL-osoite: https://www.kirkkonummenseurakunnat.fi

Kirkkonummen suomalainen seurakunta ja Kirkkonummen seurakuntatyhtymä pyrkivät takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajotteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan ja Kirkkonummen seurakuntayhtymän verkkosivuja ja on laadittu 23.09.2020.

Arviointimenetelmät

•    Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse

Verkkosivuston saavutettavuuden tila

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:
•    Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Nykyinen sisällön ohjeidenmukaisuustilanne

Osittain ohjeidenmukainen: osa sisällöstä ei noudata saavutettavuusstandardia täydellisesti.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin ongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

Videot:

Verkkosivulla voi olla videoita, joissa ei tällä hetkellä ole tekstitystä. Videot tekstitetään tai poistetaan.

Kuvien tekstivastineet (alt-tekstit) :

Osassa kuvistamme saattaa puuttua alt-tekstit. Käymme näitä läpi ja korjaamme puuttuvat tekstit mahdollisimman pian.

Toimimattomat ja epäselvästi nimetyt linkit:

Sivullamme saattaa ilmetä linkkejä, jotka eivät toimi tai on nimetty epäselvästi.  Korjaamme ne mahdollisimman pian.

Puuttuvat H1 otsikot:

Sivuiltamme voi puuttua H1-otsikoita. Korjaamme tilanteen mahdollisimman pian.

Asiakirjat (Pdf, Word, Powerpoint, Excel):

Kaikki sivuillamme olevat asiakirjat eivät ole tällä hetkellä saavutettavia. Korjaamme tiedostot saavutettaviksi mahdollisimman pian. Mikäli huomaat puutteen, ilmoitathan siitä meille.

Värikontrasti:

Sivuillamme ei värikontrasti ole kaikissa kohdin  WCAG-standardin mukainen kaikkialle. Korjaamme tilanteen mahdollisimman pian.

Luettavuus:

Sivustomme pyrkii täyttämään selkeän kielen tunnusmerkit. Tämä ei kaikkialla sivuillamme välttämättä vielä toteudu.

Väliotsikot ja otsikkohierarkian käyttö:

Sivustomme otsikkotasojen käyttöä tarkastetaan ja korjaillaan parhaillaan. Tarkoitus on, että  otsikkotasoja käytetään loogisesti ja järjestyksessä. Tämä tarkoittaa sitä, että yläotsikon alla on ensimmäisen tason alaotsikoita, ja näiden alla vain niitä alemman tason otsikoita. Kaikkialla sivuillamme ei vielä hyödynnetä otsikkohierarkiaa ja väliotsikoita asianmukaisesti. Pahoittelemme tilannetta ja pyrimme korjaamaan tämän mahdollisimman pian.

Yhteensopivuus selainten kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

Internet Explorer (Windows), versio 11
Chrome (Windows, Mac), uusin versio
Firefox (Windows, Mac), uusin versio
Safari (Mac), uusin versio

Tekniikat

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

• HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?
Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:

• Palautelomakkeella
  • Puhelin: + 358 (09) 6182 4000
  • Sähköposti: kirjaamo.kirkkonummi@evl.fi
  • Postiosoite: Kirkkotallintie 2, 02400 Kirkkonummi

Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on 2 viikkoa.

Tietoa Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan sosiaalisen median kanavien saavutettavuudesta

Kirkkonummen suomalainen seurakunta -Facebook-sivu @kirkkonummella

Kaikissa ennen 23.9.2020 julkaistuissa videoissa ei ole tekstityksiä. Joissakin 23.9.2020 julkaistuissa videoissa on kuvaan poltetut tekstitykset, joten ne eivät ole luettavissa ruudunlukuohjelmalla. Kaikissa kuvajulkaisuissa pitäisi olla vaihtoehtoinen teksti. Jos kuvajulkaisuissa ei ole vaihtoehtoista tekstiä ei ole itse kuvassa, se on kirjoitettu kuvailutekstinä varsinaiseen julkaisuun. Facebookin Stories-julkaisuja ei tehdä, koska ne eivät ole saavutettavia. Facebook-sivun kautta lähetetään myös striimauksia. Suorat striimaukset tekstitetään 14 vuorokauden sisällä. Jos striimejä ei tekstitetä, ne joko poistetaan tai videon kuvauksessa kerrotaan, että ko. striimi ei ole saavutettava.

Instagram-tili @kirkko_nummella

Ennen 23.9.2020 tehdyissä postauksissa kuvilla ei ole vaihtoehtoisia tekstejä (alt-tekstit). Instagramin Stories- ja Reels-julkaisuja käytetään, mutta ne eivät ole saavutettavia.

Youtube-tili: Kirkkonummen seurakunnat - Kyrkslätts församlingar

Kaikkia ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita ei ole tekstitetty.

Valvontaviranomainen (viralliset reklamaatiot)

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.  Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Etelä-Suomen aluehallintovirasto