Jeesuksen opetuslapset

Opetuslapset ovat suosittu kristillisen taiteen aihe. He levittivät Jumalan sanaa. Tämän merkkinä on taiteessa usein kirja.

Tapaat kaikki 12 opetuslasta ehtoollistaulussa. Joskus heitä kuvataan myös symbolein, esimerkiksi 12 tähdellä.

Jokaisella on oma tunnuskuvansa, joka liittyy hänen ammattiinsa, toimintaansa tai kuolintapaansa. Perimätiedon mukaan kaikki muut paitsi Johannes kuolivat uskonsa tähden tapettuina marttyyreinä.

Toimituskappelissa on neljä patsasta, jotka esittävät Jeesusta ja opetuslapsia.

Ne ovat todennäköisesti peräisin kirkon vanhasta, 1600-luvulla valmistetusta saarnatuolista. Jeesus on hiukan muita suurempi ja hän pitelee kädessään valtansa merkkinä maapalloa.

Jeesus kirkastetaan

Jeesus lähti opetuslastensa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa vuorelle.

Lisää Jeesuksen kirkastuksesta kertovasta taiteesta Pyhän Mikaelin kirkossa voi lukea tästä linkistä.

Pietari

Pietaria pidetään ensimmäisenä kirkon johtajana, koska Jeesus asetti hänet "lampaittensa kaitsejaksi" (Joh. 21:15-17). Tämän merkkinä hänen kuvissaan voi olla paimensauva.

Lisää Pietarista ja häneen liittyvästä taiteesta Pyhän Mikaelin kirkossa voi lukea tästä linkistä.

Johannes

Apostoli Johanneksen tunnistaa taiteessa parrattomana nuorukaisena.

Lisää Johanneksesta ja häneen liittyvästä taiteesta Pyhän Mikaelin kirkossa voi lukea tästä linkistä.