1900-luku

Kuva Lennart Segerstrålen hiilikrusifiksista vuodelta 1944.

Vuonna 1917 Suomi itsenäistyi. Itsenäisyyttä jouduttiin puolustamaan toisessa maailmansodassa. Sodan jälkeen mm. Porkkalanniemi ja kirkonkylä jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliitolle.

Tämän Porkkalan parenteesin eli vuokrakauden aikana 1944-56 Pyhän Mikaelin kirkko toimi venäläisten kulttuuritalona.

Lue tarina olemattoman taulun pelastamisesta.

Kun venäläiset olivat lähteneet, kirkko kunnostettiin perusteellisesti. Samalla tehtiin myös arkeologisia kaivauksia. Kirkko sai paljon lahjoituksia. Kirkko vihittiin juhlallisesti uudelleen käyttöön vuonna 1959.

Vuonna 1963 kaksikielinen seurakunta jaettiin suomenkieliseen ja ruotsinkeiliseen seurakuntaan. Nyt Pyhän MIkaelin kirkko on siis sekä Kirkkonummen suomalaisen että ruotsalaisen seurakunnan pääkirkko.

Kuva Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkosta 1930-luvulla.

Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkko 1930-luvulla.

Kuva kirkosta ja kirkkotalleista 1900-luvun alussa. Kuvan lähde: Museovirasto.
Kirkko ja kirkkotallit 1900-luvun alussa. Kuva: Museovirasto