Saarnatuoli ja lukupulpetti

Kirkossa on saarnatuoli ja lukupulpetti. Saarnassa eli puheessa saarnaaja pohtii päivän evankeliumitekstiä. Lukupulpetti on Raamatun ja rukousten lukemista varten.

Saarnatuoli on korotettu seurakunnan yläpuolelle, koska Jumalan sana sekä saarna ja opetus ovat tärkeitä asioita jumalanpalveluksessa. Ennen äänentoistolaitteiden keksimistä se myös paransi puheen kuuluvuutta.

Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon saarnatuolissa on kuvanveistäjä Kain Tapperin puureliefi vuodelta 1964. Taustalevy muistuttaa leipälautaa, koska apostolien tehtävänä oli jakaa ihmisille elämän leipää.

Nyt papit jakavat ehtoollisleipää. Reliefin pinnassa on kaksitoista kuoppaa, jotka symboloivat apostoleita joita oli myös kaksitoista. Kuoppien väliin puolestaan kohoaa orjantappuran muoto.

Kuvassa on Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon lukupulpetti ja Madonna Neitsyt Marista Jeesus-lapsen kanssa.
Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon lukupulpetti ja Madonna.