Jeesus ristillä

Jeesus antoi henkensä ristillä, jotta ihmiset saisivat syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän. (Matt. 27:33-56; Mark. 15:22-41; Luuk. 23:33-49; Joh. 19:17-30).

Ristiinnaulitun kuvalla eli krusifiksilla kehotetaan seuraamaan Jeesusta (Matt. 16:24-25).

Samalla muistetaan Jeesuksen olevan uskonelämän voimanlähde. Jeesus on tie Jumalan tuntemiseen.

Ristiinnaulittua Jeesusta on kuvattu eri tavoin. Keskiajan alun taiteessa Jeesus seisoi ristin jalkatuella ryhdikkäänä voittajana. Tätä henkeä on Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon alttarikrusifiksissa.

Myöhemmin korostettiin Vapahtajan kärsimystä, mihin esimerkiksi ruton kiusaamien ihmisten oli helppo samaistua. Tähän perinteeseen kuuluvat hiilipiirros ristiinnaulitusta pohjoissiivessä ja norjalainen krusifiksi toimituskappelissa.

Norjalainen krusifiksi on saatu lahjoituksena kirkkoon. Krusifiksin on valmistanut Jon Suul vuonna 1959. Se on jäljennös norjalaisen Tronelagin Mosvikin kirkon kuuluisasta keskiaikaisesta rististä.

Ristiinnaulitun Vapahtajan kuva on myös Lennart Segerstrålen lasimaalauksessa Kärsimyksen ikkuna.

Segerstråle piirsi ristiinnaulitusta hiilipiirroksen vuonna 1944. Jännittävän kertomuksen hiilipiirroksen vaiheista voi lukea tästä linkistä.

Alttarin yläpuolella on suuri tyhjä risti, joka kertoop Jeesuksen voittaneen kuoleman. Keskiajalla oli tapana ripustaa suuri krusifiksi alttarin eteen niin kutsuttuun triumfikaareen. Siitä ne ovat saaneet nimen triumfikrusifiksi.

Ristinmerkin tekemisestä ja vihkirististä voi lukea lisää tästä linkistä.