Pietari

Apostoli Pietari oli ammatiltaan kalastaja.

Pietari pitelee tavallisesti kädessään yhtä tai kahta avainta, jotka merkitsevät oikeutta antaa synnit anteeksi. (Matt. 16:19)

Pietaria pidetään ensimmäisenä kirkon johtajana, koska Jeesus asetti hänet "lampaittensa kaitsijaksi" (Joh. 21:15-17). Tämän merkkinä hänen kuvissaan voi olla paimensauva.

Johtajuutta kuvaa myös se, että hänet esitetään taiteessa apostolien joukon vanhimpana, kaljuuntuvana miehenä.

Pietarin kuvat kirkossa

- Saksassa 1600-luvulla valmistettu Pietari-veistos on saatu lahjoituksena Stadiuksen suvulta vuonna 1959.

- Sakastissa olevassa grafiikanlehdessä Kristus antaa Pietarille taivaan valtakunnan avaimet. Mart Van den Enden teki Peter Paul Rubensin maalauksesta kaikkialle Eurooppaan levinneen graafisen teoksen 1600-luvulla.

- Pohjasta kotoisin oleva Axel Lindström teki vuonna 1950 Pietarin omalla tyylillään, mutta perinteisiä tunnusmerkkejä käyttäen.