1500-luku

Pyhän Mikaelin kirkkoon rakennettiin 1500-luvulla kivestä kuori. Kuorissa oli alttarin paikka. Siellä pappi toimitti messua.

Samalla rakennettiin sakasti ja vähän myöhemmin myös asehuone.

Kuningas Kustaa VaasanLinkki avautuu uudessa välilehdessä johtaman uskonpuhdistuksessa 1500-luvulla kirkko menetti valta-asemansa ja kirkollisia kalleuksia takavarikoitiin paljon. Keski-aika vaihtui uuteen aikaan. Suomen kirkko muuttui katolisesta luterilaiseksi.

Vuonna 1572 venäläiset sotajoukot ryöstivät kirkon ja heti seuraavana vuonna salama sytytti sen tuleen.

Tulipalojen, ryöstöjen ja monien muutostöiden takia kirkossa ei ole enää jäljellä ainuttakaan alkuperäistä keskiaikaista esinettä.

Pohjakuva ensimmäisestä laajennuksesta, jossa rakennettiin kuori ja sakasti.

Pohjakuva ensimmäisestä laajennuksesta, jossa rakennettiin kuori ja sakasti.

Pohjakuva kirkon toisesta laajennuksesta, jossa rakennettiin asehuone.
Toisessa laajennuksessa 1500-luvulla kirkkoon rakennettiin asehuone.

Kirkon kuorissa oli alunperin maalauksia, jotka muistuttivat tyyliltään kuvassa olevia Siuntion kirkon maalauksia.