Jeesukseen liittyvät symbolit

Monet symbolit kertovat Jeesuksesta ja hänen tehtävästään.

INRI

Teksti INRI on lyhennys latinan kielen sanoistra Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum eli Jeesus nasaretilainen, juutalaisten kuningas. Se oli merkitty Jeesuksen ristiin kuolemantuomion syyksi. Kuninkuuden tavoittelu oli rikos Rooman keisaria kohtaan.

IHS

Kirjainyhdistelmässä IHS eli IHC on kreikan kielen Jeesus-nimen kolme ensimmäistä kirjainta. Latinan kielessä IHS tarkoittaa Iesus Hominum Salvator eli Jeesus, ihmisten pelastaja

Kristusmonogrammi PX

Kristusmonogrammi on kirjainyhdistelmä, jolla kuvataan Kristusta. Tavallisimmassa kristusmonogrammissa on P ja X; kreikkalaiset alkukirjaimet Kristus-nimestä.

A & O

Alfa ja Omega ovat kreikan kirjaimiston ensimmäinen ja viimeinen kirjain. Niillä kuvataan Kristusta kaiken alkuna ja loppuna. (Ilm. 22:13)

Kala

Kala on Kristus-kuvio, jonka avulla Rooman valtakunnassa vainotut uskovat tunnistivat toisensa piirtämällä sen vaikkapa maahan tai seinään. Kreikankielisen kala-sanan kirjaimet i-kh-th-y-s ovat samat kuin alkukirjaimet sanoissa Iesous Khristos Theou Hyios Soter eli Jeesus Kristus Jumalan poika vapahtaja. Kala kuvaa myös Jeesuksen seurakuntaansa kokoamia ihmisiä.

Karitsa

Jeesukseen viitataan Raamatussa nimellä Jumalan Karitsa, koska hän uhrautui ihmisen puolesta. Lammas oli juutalaisten uhrieläin. Kirkollisissa vertauskuvissa Jeesusta kuvaa karitsa, joka kantaa voitonlippua. Kristus voitti kuoleman.

Kuvassa Pyhän Mikaelin kirkon alttarialueen yläpuolella roikkuva INRI-symboli sekä alttaripöydän krusifiksi.
Pyhän Mikaelin kirkon alttarialueen yläpuolella roikkuu INRI-symboli. Alttaripöydällä on myös krusifiksi.