Neitsyt Marian murhe eli Pietà

Neitsyt Maria, Jeesuksen äiti, on kristityille tärkeä hengellinen esikuva.

Eri kristityt kirkkokunnat painottavat eri tavoin Marian asemaa. Erityisesti roomalaiskatolinen kirkko puhuu paljon Mariasta. Katolisille Maria on taivaan kuningatar. Suomessakin oli aikoinaan katolisella keskiajalla nykyistä paljon enemmän Mariaan liittyviä patsaita.

Luterilaisille Maria on esikuvallinen nöyryydessään. Hän suostui Jumalan tahtoon. Maria on esikuva myös siinä, että vaikka hän oli tavallinen tyttö, hänellä oli silti hyvin arvokas tehtävä.

Marian väri taiteessa on puhtautta ilmentävä valkoinen. Monet kasvit, kuten valkoinen lilja ja ruusu voidaan liittää Neitsyt Mariaan. Punainen ruusu korostaa Marian äidinrakkautta ja tuskaa.

Katolisessa perinteessä Neitsyt Marian puku voi olla punainen tai sininen. Punainen väri merkitsee hänen rakkauttaan. Sininen viitta puolestaan kuvaa hänen asemaansa taivaan kuningattarena.

Pietà on suosittu patsas katolisessa perinteessä. Veistoksen äärellä monet äidit surevat omia kuolleita lapsiaan. Kuuluisin Pietà on Michelangelon veistos Vatikaanissa, Roomassa.

Pietà-veistos Kirkkonummen kirkossa:

1600-luvulla Saksassa valmistettu teos on ollut alunperin maalattu. Teoksen on lahjoittanut kirkkoon Stadiuksen suku vuonna 1959.

Kuvassa on Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon Pietà-veistos.
Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon Pietà-veistos.