1800-luku

Piispa Jagob Tengström oli 1800-luvun alussa sitä mieltä, että kirkon kuoriosaa ”pilaavat kaikenlaiset vanhat, haalistuneet ja mauttomat koristeet”.

Piispa tarkoitti keskiaikaisia maalauksia, jotka nyt olisivat arvokkaita ja pidettyjä. Nämä maalaukset tuhottiin suuressa remontissa 1800-luvun puolivälissä.

Kirkko koki isoja muutoksia 1800-luvulla.

Ensin rakennettiin uusi kellotapuli. Sitten tehtiin suurempi sakasti.

1850-luvulla tehtiin iso laajennus. Kirkko muutettiin ristikirkoksi rakentamalla uudet, suuret pohjois- ja eteläsiivet.

Kuva kirkon kellotapulista, joka rakennettiin vuonna 1824. Sen on suunnitellut arkkitehti Anton Wilhelm Arppe.

Kirkon kellotapuli rakennettiin vuonna 1824. Sen on suunnitellut arkkitehti Anton Wilhelm Arppe.

Ilmakuva Pyhän Mikaelin kirkosta nykyisessä muodossaan, jonka se sai 1800-luvulla.

1840-luvulla kirkon         1850-luvulla tehtiin
sakastia laajennettiin.     suuri remontti, jossa
                                            kirkko sai nykyisen
                                            ulkomuotonsa.