Pyhä tila

Kuva Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon alttarista.

Kuvassa näkyy Pyhän Mikaelin kirkon alttari.

Kirkot on perinteisesti rakennettu itä-länsi -suunnassa.

Kirkkonummellakin pääsisäänkäynti on auringonlaskun suunnassa lännessä, jota kristityt pitävät katoavaisuuden suuntana. Kristusta, ylösnousemusta, kasvua ja elämää edustaa itä, auringonnousun suunta

Keskiajalla kirkon itäpäädyssä oli pyhin osa eli kuori.
Nykyisin itäpäässä on toimituskappeli.

Kirkkotilan keskellä ovat kastemalja, alttari ja saarnatuoli. Ne kertovat seurakunnan elävän armonvälineistä eli kasteesta, ehtoollisesta ja Raamatun sanasta.

Lisätietoja:

Tarkemmin Pyhän Mikaelin kirkon tiloihin voi tutustua Kirkkonummen seurakuntien sivustolta.

Pyhät toimituksetKuva ehtoollisen jakamisesta Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon alttarikaiteen ääressä.

Evankelis-luterilaisessa kirkossa on kaksi sakramenttia eli pyhää toimitusta: kaste ja ehtoollinen.

Pyhistä toimituksista voi lukea lisää tästä linkistä.

Alttari
Toinen kuva ehtoollisen jakamisesta Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon alttarikaiteen ääressä.

Alttari kuvaa kolmiyhteisen Jumalan läsnäoloa seurakunnan keskellä. Pöytämäisen rakennelman äärelle kokoonnutaan viettämään ehtoollisen sakramenttia tai siunattavaksi.

Alttarista voi lukea lisää tästä linkistä.