Kirkkotekstiilit – kun vaate kertoo evankeliumista

Kun seuraavan kerran astelet Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkkoon messuun, niin käytä hetki ajastasi kirkkotekstiileille. Kirkkotekstiilit ovat enemmän kuin vaate, enemmän kuin kappale kirkkohistoriaa ja todellakin paljon enemmän kuin visuaalinen sisustuselementti messukansaa ilahduttamassa.

”Kirkkotekstiilit ovat kirkon juhlavaattet ja niillä on kaksi tehtävää: juhlistaa ja julistaa.”, kertoo tekstiilitaiteilija ja professori emerita Päikki Priha (s. 1948), joka on suunnitellut Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkkoon käytössä olevat tekstiilisarjat: punaisen, valkoisen, violetin ja vihreän messukasukan, stolat ja kalkkiliinat, punaisen alttarivaatteen ja pellavaisen arkkuvaatteen.

Kirkolliset tekstiilit ovat juuri tähän kirkkoon suunniteltuja käyttöesineitä. Ne on suunniteltu ja toteutettu yhteistyönä. Suunnittelussa on otettu huomioon kirkkovuoden teema, liturgiset värit, kristillinen symboliikka, kirkko tilana, kirkon historia, käytettävyys, muut käytössä olevat tekstiilit sekä seurakunnan toiveet.

Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkossa on käytössä edelleen myös tekstiilitaiteilija Dora Jungin (1906-1980) suunnittelemia alttarivaatteita, joten valkoinen, violetti ja vihreä messukasukka ovat sopusoinnussa saman liturgisen värin alttarivaatteiden kanssa.

Messukasukat ovat keveitä erilaisille kantajille sopivia kirkollisia käyttövaatteita. Kasukan malli on samanlainen kaikissa väreissä. Vaikka messukasukoita käytetäänkin vain yhtä kerrallaan, niin niissä on saman taiteilijan eli Päikki Prihan sommittelemat elementit, joko kirjailtuna, painettuna tai kudottuna. Värit ovat harmoniassa keskenään, ne ovat samaa sarjaa. Sarja on tehty vuosien 2001-2017 aikana.

Suomessa ja Pohjoismaissa kirkkotekstiileitä arvostetaan ja kirkkotekstiilit ovat useimmiten uniikkeja, juuri kyseiseen kirkkoon suunniteltuja kirkon juhlavia käyttövaatteita. Evankeliumia voi julistaa niin monella eri tavalla. Voit käydessäsi kirkossa tutustua vaatteisiin, jotka kukin omalla tavallaan julistavat ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta.

Punainen

Punainen messukasukka, stolat, alttarivaate ja ehtoollisliinat ovat ensimmäisiä Päikki Prihan suunnittelemia kirkkotekstiilejä Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkkPunaisen alttarivaatteen yksityiskohtaoon. Punainen sarja otettiin käyttöön vuonna 2001. Punainen liturgisena värinä symboloi tulta, verta ja tunnustamista. Punaista väriä käytetään kirkkovuoden aikana Pyhän Hengen vuodattamisen päivänä eli helluntaina, pyhäinpäivänä sekä apostolien ja marttyyrien päivinä.

Messukasukassa, stolissa ja alttarivaatteessa on käytetty punaisessa kankaan lisäksi vanhaa valkoista pellavaa, graffitimaisesti kirjailtuna. Se kertoo kirkon pitkästä historiasta. Tärkein sana on armo. Kirkkotekstiileissä on symboleina sydän, joka kuvaa rakkautta ja armoa; risti, joka kuvaa uskoa ja ankkuri, joka kuvaa toivoa. Alttarivaatteen keskellä on vanhin kastemaljan muoto, kahdeksankulmio. Alttarivaatteessa on kirjailtu sana armo kaikilla niillä kielillä, joita Kirkkonummella puhuttiin vuonna 2001.

Valkoinen

ValkoisessValkoinen messukasukka ja albaa messukasukassa on punainen silkkinen vuorikangas. Dora Jungin suunnittelemassa alttarivaatteessa on myös hiukan punaista. Näin nämä kaksi eri taiteilijan eri vuosikymmeninä suunnittelemaa kirkkotekstiiliä ovat kuitenkin vuorovaikutuksessa keskenään.

Valkoisessa messukasukassa on painettu teksti hohtavan valkoisella värillä. Sekä alttarivaatteessa että messukasukassa on latinankielistä tekstiä.

Messukasukan tekstinä ovat sanat Sanctus, Benedictus ja Agnus Dei. Teksti toistuu seitsemän kertaa, samoin selkäpuolella kuin kaikuna, joka leviää maailmalle. Pyhä, Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Jumalan karitsa. Kasukka ylistää Vapahtaa, Jeesusta Kristusta.

Valkoinen messukasukka otettiin käyttöön vuonna 2006.

Valkoinen liturgisena värinä kuvaa iloa, kiitosta ja autuutta. Se on myös Jumalan, Kristuksen ja taivaan enkelien symboli. Valkoinen on kirkon juhlaväri, jota käytetään suurina juhlapyhinä kuten jouluna ja pääsiäisenä.

 

 

 

ViolettiVioletti messukasukka ja stola.

Violetti ja vihreä messukasukka ovat molemmat samanlaatuista pehmeää villakangasta. Yhteistä näille messukasukoille on se, että niissä on tekstejä sekä suomeksi että ruotsiksi. Toisessa on toisella kielellä edessä ja toisella takana.

Violetti väri vie hiljentyen kohti ristiä ja kärsimystä, silti edessä kuultaa ylösnousemus. Messukasukan teksti kertoo myös Jumalan suuresta rakkaudesta, Joh. 3:16 eli pienoisevankeliumi.

Violetti liturgisena värinä kuvaa katumusta, odotusta ja parannusta. Sitä käytetään adventtiaikana (pl. ensimmäinen adventtisunnuntai) sekä paastonaikana ja hiljaisella viikolla ennen pääsiäistä.

 

 

 

 

 

VihreäVihreä messukasukka ja stola.

Valkoisessa, violetissa ja vihreässä messukasukassa on kantajan sydämen kohdalla pieni rukous. Se on taiteilijan viesti papille. Vihreässä viesti on: ”Pyhän Kolminaisuuden mysteeri.”

Vihreässä messukasukassa on suomen ja ruotsin keskellä erilaisia sanoja elämästä ja toivosta. Silti molemmilla puolilla on sama kaksikielinen sanapari: Yhdessä – tillsammans. Sattumaltako vai johdatuksena, sama sanapari valittiin myös kuvaamaan Suomi100 –juhlavuotta.

Olemme täällä yhdessä – tillsammans. Vihreä väri on uusin kirkkotekstiilien väri, vihreä otettiin käyttöön keväällä 2017.

Vihreä liturgisena värinä symboloi toivoa ja iankaikkista elämää. Vihreä väri on myös elämän ja arjen väri. Kirkkovuoden aikana vihreää käytetään eniten liturgisista väreistä.

 

 

 

 

ArkkuvaateYksityiskohta arkkuvaatteesta. Teksti LEPO

Päikki Priha on myös suunnitellut 2000-luvun alussa arkkuvaatteen, jota voidaan käyttää hautaan siunaamisissa. Arkkuvaatteeseen on kirjailtu lukuisia pieniä väripistoja kuvaamaan elämän eri sävyjä ja värejä.

Arkkuvaatteen voidaan ajatella symboloivan peittelyä. Pieni lapsi peitellään nukkumaan mennessä, se luo pienokaiselle lohtua ja turvaa, ja on myös tärkeä hetki vanhemmalle.

Arkkuvaatteella peittely on omaisen hyvästelyä elämänkaaren toisessa päässä. Vainaja ja arkku peitetään arkkuvaatteella ja luovutetaan Iankaikkisen Jumalan käsiin.