Valon ja varjojen kevät

Olen odottanut kevättä ja valon lisääntymistä. Tänä vuonna kevät on ollut erilainen. Valo on toki lisääntynyt, mutta varjot eivät olekaan poistuneet. Varjoilla tarkoitan epävarmuutta, elämän hallitsemattomuutta ja yllätyksellisyyttä.

Kuinka kykenemme kohtaamaan nämä uhkaavat varjot? Yhdessä muiden kanssa, uskoen, toivoen ja rakastaen! Se voi tarkoittaa esimerkiksi konkreettista naapuriapua, kaupassakäyntiä, puhelinsoittoa tai yhteydenpitoa verkossa. Valo heijastuu Kirkkonummen kirkon ikkunan kautta lattialle. Ristikkoikkunan kautta muodostuu risti lattiaan.

Seurakunnat ovat läsnä poikkeusoloissakin, kirkkonummelaisia varten. Avustus- ja tukityö jatkuu erilaisissa muodoissaan, samoin kirkolliset toimitukset. Jumalanpalvelukset ja muut hartaudet välitetään verkossa viikoittain.

Vuorovaikutus toistemme kanssa, vaikka pienen etäisyydenkin päästä, auttaa kohtaamaan elämän traagiset varjot. Sen lisäksi pääsiäinen tuo varjottoman valon kevääseemme. Jeesuksen Kristuksen kuolema ja ylösnousemus yksin pystyi kääntämään varjot pääsiäisaamun sarastukseksi. Siinä valon sarastuksessa kaikki oli valmista, aivan kaikki, lohduttavan valmista.

Jumala tuntee Poikansa kautta elämämme haavoittuvuuden ja pelon. Samalla hän on pääsiäisenä avannut polun luottavaiseen toivoon. Tuleva on Jumalan tulevaisuus. Maailmankaikkeus ei rakennu pelolle vaan sen ytimestä löytyy Jumalan sykkivä ja rakastava sydän.

Rauhaa ja rohkeutta kevääseesi toivottaen

Hannu Suni

Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan kirkkoherra