Sinulle, joka olet menettänyt läheisesi

Kuoleman ja surun kohtaaminen on usein tuskallista ja hämmentävää ja herättää monia kysymyksiä. Suru vie paljon voimia. Luopuminen on raskasta. Toivottavasti läpikäyty menetys voi vähitellen tulla jonkin uuden kasvualustaksi elämässäsi.

Sururyhmät

Surevan ei tarvitse jäädä yksin. Kirkkonummen suomalainen seurakunta on jo usean vuoden ajan tarjonnut mahdollisuutta surun läpikäymiseen erityisessä sururyhmässä.

Seurakunnan sururyhmä on tarkoitettu läheisensä kuoleman kautta menettäneille. Ensimmäinen ryhmä alkaa syyskuussa ja toinen tammikuussa 2024.  Ryhmässä on mahdollisuus luottamuksellisessa ilmapiirissä käsitellä suruun ja menetykseen liittyviä tunteita ja ajatuksia ja saada vertaistukea.

Ryhmäläiset tukevat toinen toistaan vastavuoroisuuden ja keskinäisen jakamisen kautta. Ryhmä perustuu luottamuksellisuuteen eli ryhmäläiset sitoutuvat säilyttämään luottamuksellisena kaiken sen, mitä keskusteluissa tulee esiin.

Sururyhmä on tarkoitettu jokaiselle, joka toivoo mahdollisuutta keskustella vastaavassa elämänvaiheessa olevien kanssa. Erityisesti ryhmään kutsutaan mukaan heitä, jotka ovat viimeisen vuoden aikana menettäneet läheisensä.

Sururyhmä kevät 2024

Ryhmän ohjaajina toimivat pastori Terho Haataja ja diakoniatyöntekijä Satu Ali-Rekola. Ryhmä alkaa ma 15.1. klo 18.30 seurakunnan toimintatila Ellenissä (kauppakeskus Kirsikassa). Seuraavat kokoontumiskerrat ovat 29.1., 12.2., 26.2., 11.3., 25.3. ja 8.4. Ilmoittautuminen 8.1. mennessä: sähköpostilla terho.haataja@evl.fi tai puh. 050 376 1509.

Tervetuloa mukaan!

Lasten sururyhmä

Yli 4-vuotiaille lapsille järjestetään sururyhmiä tarpeen mukaan.

Risti ja kipsiveistos, jossa lapsi kämmenen alla turvassa.

johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja

Virkavapaalla 18.8.2024 asti Vapaaehtois- perhe- ja yhteisötoiminta, diakonia Palvelusektorin lähiesihenkilö