Sen tien kulkija

Kirkkoherra Hannu Suni on ollut pitkään Kirkkonummen suomalaisessa seurakunnassa pappina. Nyt on se aika vuodesta, jolloin Suni tarkastaa vaellustelttoja. Niin hän on tehnyt yli 30 vuoden ajan. Koulujen loputtua vaellusrippikoulu suuntaa jälleen Lappiin Muotkatuntureille. Ilmassa on tiettyä haikeutta, sillä kesäkuun alkupuolen vaellusrippikoulu on hänen viimeisensä ennen eläkkeelle siirtymistä.

Hannu Suni kuvailee vaeltavan rippikoulun erityislaatuisuutta: ”Tärkeät elämän perusasiat, ihminen, luonto, Jumala, ovat läsnä luontevalla tavalla Lapin rippikoulussa. Samanlainen kokemus sisältyi purjehdusleireihin ja -rippikouluihin, joissa olen myös ollut menneinä vuosina usein mukana. Niissä oloissa teemme ja toteutamme lähes kaiken yhdessä nuorten kanssa. Esimerkiksi mitään ryhmäyttämiseen liittyviä erillisiä toimia ei silloin tarvita. Vaeltamiseen ja perinneveneillä seilaamiseen liittyy vahvasti myös kuva pyhiinvaelluksesta. Ensimmäisiä kristittyjä kutsuttiin Sen tien kulkijoiksi. Samassa jatkumossa mekin tänä päivänä elämme ja olemme.”

Pappina arjessa, juhlassa ja hallinnossa

”Seurakunnan elämässä ja työssä ei toimita yksin. Näiden vuosikymmenten aikana olen saanut olla mukana monissa arvokkaissa kohtaamisissa niin eri-ikäisten seurakuntalaisten, yhteistyötahojen, luottamushenki-löiden kuin työtovereiden kanssa. Papin arkeen ja juhlaan sisältyy koko ihmiselämän kirjo. Mieleen on jäänyt paljon ihmisiä ja tapahtumia: yhteistyö koulujen kanssa, yhdessä kunnan toimijoiden kanssa toteutetut uurnakurssi ja useat asunnottomien yön tapahtumat, sururyhmät, Taize-messut – vain joitakin mainitakseni.”, Hannu Suni kertoo papin työn monipuolisuudesta.

”Sain myös toimia kuusi vuotta oman toimen ohella hiippakunnan ja kirkon hallinnossa pappisasessorina. Piispantarkastukset, pappis- ja diakonian virkaan vihkimiset, tulevien kirkon työntekijöiden kouluttaminen ja papinvaalien valmistelut kuuluivat muiden muassa tehtävään. Toki mieleenpainuvia hetkiä olivat myös tapaamiset niin Konstantinopolin ekumeenisen patriarkka Bartolomeuksen kuin katolisen kirkon paavi Franciscuksen kanssa. Niissä kohtaamisissa korostui maailmalaajuisen ekumeenisen kirkon yhteys. Sen tien kulkijoina olemme erilaisia – ja kuitenkin samalla tiellä.”

Yhteys säilyy, vaikka kirkon työ muuttuu

Kirkkoherran viimeinen vuosi on ollut poikkeuksellinen koronapandemian aiheuttamien muutosten vuoksi, mutta Hannu Suni on luottavainen: ”Kirkon perustoimintaan sisältyy yhtäältä jatkuvuuden punainen lanka, se luo turvaa. Toisaalta ympäristön muutos edellyttää ketteryyttä ja uusien toimintatapojen yhteistä etsimistä. Nyt odotamme pandemian jälkeistä aikaa ja mahdollisuutta kokoontua kasvokkain yhteen. Yhteyden tarve on ollut kuluvan vuoden ajan huutava. Kristinuskon ytimeen kuuluu osallisuus ja yhteisöllinen jakaminen. Tulevina vuosina tulemme seurakunnassa erityisesti painottamaan nimenomaan yhteisölähtöistä työotetta.”

Hannu Suni kertoo tulevaisuuden suunnitelmistaan: ”Kirkkonummella on ollut hyvä elää ja tehdä työtä! Koko perheemme on viihtynyt täällä. Lapsemme ovat muuttaneet jo vuosia sitten omilleen, kuitenkin lähelle. Työelämän velvoitteiden jälkeen minulla on enemmän aikaa niin perheelle kuin tärkeille harrastuksilleni. Viihdyn mökillä Lohjan Pusulassa nikkaroiden, luen laajasti kirjallisuutta, tutkin historiaa ja harrastan erilaista kuntoilua. Mielenkiintoisia asioita on vaikka kuinka!”

”Kiitokset teille kaikille menneistä yhteisistä vuosista! Tervetuloa kuuntelemaan lähtösaarnani, joka toteutetaan suoratoistona seurakunnan facebook-sivuilla Helatorstaina 13.5. klo 18 alkaen  www.facebook.com/kirkkonummella.”

Mikäli haluat lähettää terveisiä Hannu Sunille, voit tehdä sen sähköisesti. Linkki tervehdyslomakkeeseen. Lähetä terveiset 31.5.2021 mennessä.

Mahdolliset muistamiset Hannulle voi osoittaa Kirkon Ulkomaanavun Katastrofiapuun, jolloin se ohjautuu esimerkiksi luonnonmullistuksen tai sodan aiheuttaman akuutin hädän lievittämiseen.  Kirkon Ulkomaanavun pankkitilinumeron on FI33 1572 3000 5005 04 ja laita viestikenttään HANNU SUNI. Summan voit valita itse. Teethän lahjoituksesi 31.5.2021 mennessä.

Teksti ja kuvat: Kirkkonummen suomalainen seurakunta/Johanna Tilus

Juttu on julkaistu Kirkkonummen Sanomissa sunnuntaina 9.5.2021.

Hannu Suni tarkastaa telttaa vaellusrippikoulua vartean.