Meditatiivista pyhää tanssia Kirkkonummella

Saksalainen tanssija-koreografi Bernhard Wosien alkoi kehittää nykymuotoista Meditatiivista Pyhää Tanssia 1970-luvulla kirkollisen perinteen ja kansantanssien pohjalta. Hän loi kansatanssien perusmuotoihin uusia koreografioita, joissa oli hengellinen sisältö sekä käytti teemaan sopivia alkuperäisiä tansseja.

Tanssimeditaatio on yksinkertainen ja syvällinen. Tanssien koreografiat ovat lyhyitä ja toistuvat tanssin aikana useaan kertaan. Musiikkina käytetään monipuolisesti klassista ja hengellistä musiikkia, mm virsiä, kansanmusiikkia ja uutta musiikkia niin laulettuna kuin instrumentaalisena.

Meditatiivista Pyhää Tanssia kutsutaan myös kehorukoukseksi. Rukous on henkilökohtaista, hienovaraista ja samalla voimakasta. Se voi olla sanatonta, mutta siinä tanssija on kokonaisvaltaisesti läsnä. Tanssit ovat enimmäkseen piiri- tai ketjutansseja. Siten tanssijalle syntyy myös kokemus yhteisöllisyydestä.

Tutustuin tanssimeditaatioon ensimmäisen kerran keväällä 2014. Viime syksynä aloitin kouluttautumisen Meditatiivisen Pyhän Tanssin ohjaajaksi.

Tervetuloa mukaan!

Riitta Aromäki

Riitta Aromäki tanssii meditatiivista tanssia Ellenissä.