Kärsimyksestä iloon, toivoon ja vapauteen

Kirjoitan tätä Palmusunnuntaina – päivänä, jolloin lapset virpovat kauniisti koristelemillaan pajunoksilla ja iloitsevat saamistaan palkkioista. Tänä sunnuntaina keväinen valo on jo voittanut talven pimeyden, ilmassa on toivo kesästä, uudesta kasvun ja elinvoimaisuuden ajasta.

Yhtä aikaa olemme astumassa vuoden pimeimpään viikkoon, jota kutsutaan hiljaiseksi viikoksi tai myös piinaviikoksi. Matka kohti pääsiäistä on saamassa yhä syvemmät sävyt, Jeesuksen kärsimystie etenee vääjäämättä kohti ristinkuolemaa. Jeesuksen kärsimys ja kuolema, pitkäperjantain musta mielenmaisema ja hetkellinen täydellinen näköalattomuus ovat pääsiäisen sanoman ytimessä.

Jeesuksen kärsimys tuo hänet myös kärsivän ihmisen rinnallekulkijaksi. Raamatussa, Jesajan kirjan Jeesusta koskevassa ennustuksessa todettiin: ”Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois” (Jes. 53:3). Jeesukselle mikään inhimillinen kärsimys tai kipu ei ollut vierasta. Tänä päivänä monen kirkkonummelaisenkin arkea ovat sairaudet, yksinäisyys, huoli perheestä tai toimeentulosta, epävarmuus ja pelko tulevaisuutta kohtaan. Oman vaikean elämäntilanteen lisäksi Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja monet muut katastrofit maailmassa voivat nostaa mieleen kysymyksen, kuinka kaikkivaltias Jumala voi antaa kaiken tämän tapahtua minun elämässäni ja maailmassa?

Tähän ikiaikaiseen kysymykseen ei ole helppoa tai loogisesti perusteltua vastausta. Jumala on kaikkivaltias ja myös salattu, me ihmiset emme voi Jumalaa inhimillisesti selittää tai tyhjentävästi määritellä. Mutta varmaa on kuitenkin se, että Kristus, joka on itsekin elänyt ja kärsinyt myös ihmisenä, kulkee jokaisen rinnalla ja kantaa vaikeuksissa. Hän ei jätä yksin.

Pitkäperjantain toivottomuuden jälkeen kuolema joutuu väistymään, ylösnousemuksen ihme tuo uuden elämän ja toivon. Pääsiäisenä Jumalan rakkaus voittaa kärsimyksen. Jumalan rakkauden tuoma toivo ja vapaus vahvistavat elämäämme täällä ja rakentavat sillan yli kuoleman. Siunattua Pääsiäistä ja kevätaikaa sinulle!

Anna-Maija Kuutti-Manninen

kirkkoherra

Teksti on julkaisu Kirkkonummen Sanomissa torstaina 6.4.2023

Valo tulee häikäisevästi Masalan kirkon kolmesta kapeasta ikkunasta.