Marianpäivä – portti kevään valoon!

Tuo hetki, jolloin olemme saaneet tietää tulevamme pienen lapsen vanhemmiksi on ollut iloinen, mutta samalla hämmentävä. Jokainen meistä vanhemmista on pohtinut siinä hetkessä omaa osaamistaan vanhempana, kasvattajana. Toisaalta siinä hetkessä on huoli raskauden sujumisesta ja meille naisille alkava raskaus on merkinnyt muutoksia hormonitoiminnassa ja kehon muutoksissa.  Onneksi tuo lapsen odotus kestää tuon yhdeksän kuukautta, siinä on aikaa valmistautua tulevaan monilla eri tasoilla, henkisesti sekä valmistelemalla kotia vauvaa varten.Piirretty kuva siitä kun enkeli ilmestyy Marialle.

Tämän päivän evankeliumi liittyy joulukertomukseen Jeesuksen syntymästä, sillä Jumala ilmoitti sanansaattajan, enkeli Gabrielin välityksellä Marialle Jeesuksen syntymästä. Marialle tuo tieto oli todella hämmentävä. Maria oli nuori tyttö, perimätiedon mukaan rippikoululaisen ikäinen Maria oli nöyrä ja hän luotti Jumalaan ja oli rohkea ottaessaan tiedon vastaan hänelle annetusta suuresta tehtävästä.

Tämän jälkeen Maria riensi sukulaisensa Elisabetin luo jakamaan tämän uutisen. Tänä päivänä nimittäisimme naisten kohtaamista vertaistueksi.. Nuori Maria ja vanha Elisabet kohtasivat. Mitä kohtaamisessa tapahtui? Kumpikin nainen iloitsi raskaudestaan ja tulevasta lapsesta. Me helposti ajattelemme, että uskon ilo välittyy aina vanhemmilta nuoremmille Marianpäivän evankeliumi muistuttaa siitä, että, nuorikin voi jakaa uskon lahjaa vanhemmille. Nuori Maria, siis rippikoululaistemme ikäinen neito, riensi sukulaisensa Elisabetin luo ja yhdessä he rohkaisivat toinen toistaan vastaanottamaan lapsensa.

Läpi vuosisatojen Marian luo on tuotu esirukouksia, joita on osoitettu Jeesukselle. Kirkkoa on traditiossa kutsuttu Mariaksi. Kirkko on ollut syli ihmislapsille,  kehto ja lepopaikka. Ja on vielä tänäkin päivänä. Voimme tulla kirkkoon myös tänä poikkeuksellisena aikana hiljentymään, kuuntelemaan Jumalan ääntä. Voimme tuoda rukouksemme, pyyntömme ja kiitoksemme.

Maria on ollut naisille kautta aikojen kaikkein merkittävin esikuva. Ortodokseille Maria on theotokos, Jumalan synnyttäjä. Katolisessa uskossa Maria saa aivan erityisen aseman, Maria kuvataan kuningattarena kirkkotaiteessa, ainaisena neitsyenä. Meille luterilaisille, Maria on uskon ja kuuliaisuuden esikuva, rinnallakulkija.

Rukous:

Sytytän kynttilän Sinulle Maria,

kiitos esikuvastasi Sinä rohkea nainen.

Pyydämme rukouksessa siunausta tähän aikaan ja tähän hetkeen.

Rohkaise meitä tässä muuttuvassa maailmassa luottamaan Jumalaan kuten Sinä Maria luotit. Meillä on yhteinen tehtävä rukoilla ja pitää elämää yllä. Amen.

Päivän evankeliumi: Luuk. 1: 39-45

Muutaman päivän kuluttua Maria lähti matkaan ja kiiruhti Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!”

Marian ilmestyspäivän 22.3.  hartaus Leena Salmensaari, pastori