Uskottu, toivottu, rakastettu

Tutunkuuloisia sanoja, joiden lähteenä on kohta Raamatusta. Nyt nuo sanat ovat seurakuntavaalien teemana. Onko ne hiottu mainosnikkareiden käsissä kelvottomiksi?

Tutustuin tämän syksyn seurakuntavaalien visuaaliseen ilmeeseen ja sloganeihin jo keväällä työroolissani seurakunnan viestijänä. Jo silloin vaalien värimaailma ja kolmen sanan teema tuntuivat hyvältä. Kuukausien jälkeenkin sanatrio uskottu-toivottu-rakastettu pitää otteessaan. Sanoissa on syvä hengellinen ulottuvuus. Pohdin sanoja seurakunnan pappina, mutta ennen kaikkea kristittynä.

Mitä tarkoittaa, että ihminen uskottu, toivottu ja rakastettu? Mitä se tarkoittaa minulle? Mitä se tarkoittaa jollekulle toiselle ihmiselle? Kenen uskottuja, toivottuja ja rakastettuja me olemme?

Rohkaisen sinut viettämään pienen hetken meditatiivisessa iltahartaudessa seurakuntavaalien teemaan liittyen.

Alkuun on hyvä lukea Raamatusta Jeesuksen sanoja evankeliumista Matteuksen mukaan:

Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Matt 22:37-39)

Noiden jakeiden rinnalle sopii toinenkin mietiskelylause Raamatusta:

”Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.” 1. Kor. 13:13

Nuo kaksi raamatunkohtaa mielessäsi pohdi hetken sanatrioa: uskottu – toivottu – rakastettu. Uskottuja, toivottuja, rakastettuja. Kenen uskottuja, toivottuja, rakastettuja? Meille on uskottu hyvä sanoma, evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. Me olemme siinä Jumalan uskottuja. Me olemme rakastettuja. Jumala uhrasi itse itsensä ristillä - rakkaudesta. Toivo ikuisesta elämästä kulkee eteenpäin kristityltä toiselle, pyhäinpäivän kynttilämeret hautausmailla kertovat toivosta.

Pyhä Kaikkivaltias ja armollinen Jumala,

Kiitos, että saan olla Sinun uskottu, toivottu ja rakastettu. Joskus sitä on vaikea ymmärtää tai hyväksyä, että olen sinulle tärkeä, kun en aina ole sitä edes itselleni.

Jumala, auta minua näkemään lähimmäisessäni, että hänkin on uskottu, toivottu ja rakastettu. Auta minua rohkaisemaan hänen uskoaan, toivoaan ja rakkauttaan Sinua kohtaan.

Rakas Taivaallinen Isä, rukoilen, että Pyhä Henkesi vahvistaisi omaa uskoani, toivoani ja rakkauttani Sinua, itseäni, lähimmäistäni ja koko luomakuntaa kohtaan.

Aamen.

Johanna Tilus