Sodan varjoissa toivon ylläpitäminen on tärkeää

Sodan varjo Suomessa on ollut pitkä. Monen meistä lähipiirissä elää sitä sukupolvea, joka soti rintamalla tai muuten koki sodan omassa elämässään vain joitain vuosikymmeniä sitten. Euroopassa on ollut monta rauhan vuotta, ja senkin vuoksi sota Ukrainassa koskettaa suomalaisia.

Kuluneen viikon järkyttävät tapahtumat ovat herättäneet vahvan halun auttaa ukrainalaisia. Tässä muutamia esimerkkejä, kuinka voit auttaa:

1. Lahjoita hätäapuun:
  • Verkossa: www.kirkonulkomaanapu.fi
  • Lähetä tekstiviesti APU20 (20€) numeroon 16499
  • Lahjoita valitsemasi summa MobilePay-numeroon 36263

Kirkon Ulkomaanavun kumppanijärjestö jakaa hätäapua paikan päällä juuri nyt.

1. Vetoa rauhan puolesta ja ehkäise rasismia

Pysäytä viha ja puutu rasistiseen puheeseen. Älä kohtele syrjivästi Suomessa olevia venäläisiä sillä perusteella, että Venäjä on hyökkäävä osapuoli. Osoita tukesi sotaa vastustaville ja rakenna rauhaa omassa lähiympäristössäsi.

1. Huolehdi omasta ja läheistesi jaksamisesta

Pidä huoli itsestäsi ja läheisistäsi. Tue erityisesti lapsia ja nuoria, joita sotauutisointi ahdistaa.

Tilanteen jatkuessa syntyy myös muita tapoja auttaa. Seuraa seurakuntamme viestintää facebookissa tai verkkosivuilla www.kirkkonummenseurakunnat.fi.

Älä jää yksin vaan pyydä apua!

Seurakunta auttaa sinua elämän vaikeissa tilanteissa. Keskustelu luotettavan henkilön kanssa voi helpottaa jakamaan taakkaa.

• Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan papit päivystävät joka päivä. Tavoitat jonkun seurakuntamme papeista ma-pe klo 9–19 sekä la-su klo 10-17 papin puhelimesta 050 475 1309. Pappi päivystää muiden työtehtäviensä ohella, joten varaudu jättämään viesti. Pappi soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana.
  • Tarvitsetko ruoka-apua tai muuta tukea? Soita diakonian päivystysnumeroon puh. 050 383 9371. Jätä viesti ja yhteystietosi niin me otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.
  • Kirkon palveleva puhelin 0400 221 180. Palveleva puhelin on avoinna joka päivä klo 18-24.
  • Nuorille: Sekasin Chat https://sekasin.fi/ Chat on avoinna arkisin 9–24 ja viikonloppuisin 15–24. Sekasin-chat on suunnattu 12–29-vuotiaille.

Sinulle, jota Ukrainan sota tai muut henkilökohtaiset kriisit koskettavat, rukoilen toivoa ja Taivaallisen Isämme läsnäoloa virren 600 sanoin:

Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan

olemme kaikki hiljaa kätketyt.

Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan,

yhdessä käydä uuteen aikaan nyt.

Suo, Herra, toivon kynttilöiden loistaa,

tyyneksi, lämpimäksi liekki luo.

Valaiset pimeän, voit pelot poistaa.

Jää keskellemme, Kristus, rauha tuo!

Kun pahan valta kasvaa ympärillä,

vahvista ääni toisen maailman,

niin että uuden virren sävelillä

kuulemme kansasi jo laulavan.

Hyvyyden voiman uskollinen suoja

piirittää meitä, kuinka käyneekin.

Illasta aamuun kanssamme on Luoja.

Häneltä saamme huomispäivänkin.

Anna-Maija Kuutti-Manninen

kirkkoherra

Kirkkonummen suomalainen seurakunta

(kirjoitus julkaistu Kirkkonummen Sanomissa su 6.3.2022 sivulla 7)

talvinen auringonlasku. Kuvalähde Pixabay.
Kirkon ulkomaanavun logo.