Musiikkityön uusia tuulia

Kirkkonummen suomalaisessa seurakunnassa soi erilaista musiikkia muskarilauluista vaskimusiikkiin. Viime aikoina on kuitenkin ollut monenlaisia muutoksia. Koronapandemian aiheuttamat kokoontumisrajoitukset ovat vaikeuttaneet kuorojen ja musiikkiryhmien toimintaa parin vuoden aikana. Helmikuun alusta johtava kanttori Ilona Nyman siirtyi Etelä-Savoon Juvan seurakuntaan kanttoriksi.

Ilona Nyman aloitti Kirkkonummella kanttorina kesällä vuonna 2000 eli samana vuonna, kun Masalaan saatiin uusi kirkko. Ilonan työ kanttorina onkin ollut yhteydessä Masalan kirkkoon, sillä hän aloitti siellä uutta musiikkitoimintaa. ”Laulu- ja musiikkiyhtye Verso aloitti syksyllä 2000 samoin kuin lapsikuoro Tähti. Verso on ollut pääasiassa Masalan kirkon musiikkiryhmä. Olemme konsertoineet myös muissa Suomen seurakunnissa, Virossa sekä Unkarissa. Versolaisten perheenjäseniä on ollut myös mukana esiintymisissä, etenkin jouluisin. Verson ohjelmistossa on ollut paljon musiikkia maailmanlaajuisen Kristuksen kirkon laulustosta.”, Ilona kertoi aloittamistaan musiikkiryhmistä.

”Uusi Masalan kirkko oli inspiroiva paikka aloittaa työt ja perustaa uusia musiikkiryhmiä. Kirkkonummella on ollut vapautta tehdä ja toteuttaa omia ideoita.  On ollut hyvät tilat, soittimet ja työtoverit. Monen kuorolaisen kanssa on ystävystytty ja koettu monia hienoja hetkiä. Kirkkonummella erityisesti yhteistyö koulujen ja päivähoidon kanssa on ollut antoisaa. Nyt kun se ei ole ollut livenä mahdollista, niin merkityksen on erityisesti huomannut.”, Ilona muisteli työvuosiaan Kirkkonummella.

Ilona Nyman on monipuolinen muusikko ja kysymykseen: ”Mikä on lempivirtesi” hän vastasi: ”Riippuu tilanteesta. Tämän hetkisiä virsisuosikkeja on useita uudempia 900-alkuisia virsiä, sillä ne ovat antaneet uusia oivalluksia.”

Seurakunnassa toimii useita kuoroja ja musiikkiryhmiä eri puolilla Kirkkonummea: Valona-kuoro, Laulu- ja soitinyhtye Verso, Laulu- ja soitinyhtye Värinä, seurakuntakuoro, Nuorisokuoro Merituuli, St. Michael Brass. Lisäksi vapaaehtoisia muusikoita soittaa muun muassa Luottamuksen messuissa ja nuorten messuissa.

Toivotamme myös kanttori Pia Innalan tervetulleeksi! Hän tulee kevään ajaksi osa-aikaiseksi kanttoriksi. Lisäksi kanttoreina Kirkkonummella on Johanna Salmela ja Mari Sirén. Muskareista vastaa seurakuntamuusikko Maria Laakso, joka jatkaa myös Verson ja nuorten messubändin ohjaamista.

Musiikin merkitys seurakunnassa on tärkeä. Yhdessä laulaminen ja yhdessä soittaminen on tärkeä osa niin muskareita, rippikouluja kuin messujakin. Korona-aikana on korostunut yhdessä olemisen ja musisoimisen merkitys ja kaipuu. Seurakunnassa odotamme koronan ja kokoontumisrajoitusten helpottamista ja sitä, että voimme pian kokoontua joukolla laulamaan hengellistä musiikkia. Jos sinua kiinnostaa seurakunnan musiikkitoiminta, niin ota yhteyttä johonkin seurakunnan muusikoista.

Virsikirjassa on virsi 912, jonka Ilona Nyman on säveltänyt Psalmin 57 pohjalta.

minun mieleni on tyyni.

Minä tahdon laulaa ja soittaa!

Herää, harppu, lyyrani, soi!

Minä tahdon herättää aamuruskon!

Herää, sydämeni!

minun mieleni on tyyni.

Minä tahdon ylistää Luojaa!

Tahdon laulaa kiitostani!

Ylös pilviin ulottuu kunniansa,

valo ylitse maan!

Virren sanojen ja sävelten myötä kiitämme Ilonaa näiden vuosikymmenten aikana tehdystä työstä seurakunnassa ja toivotamme hänelle siunausta uusiin tehtäviin.

Teksti: Kirkkonummen suomalainen seurakunta/Johanna Tilus

Kuvassa Ilona Nyman ja koira. Taustalla Kirkkonummen kirkko.
Ilona sai läksiäislahjaksi kollegoilta villapaidan, jota oli kutomassa monet käsiparit työyhteisöstä.

kanttori

vapaapäivät ma, ti

Keskustan aluetyö:

Laulu- ja soitinyhtye Värinä

Konserttivaraukset

Soitinhuollot ja -viritykset

kanttori

vapaapäivät ma ja ti

Veikkolan aluetyö. Valona-kuoron johtaja.

seurakuntamuusikko

Musiikkileikkikoulu, kouluyhteistyö, nuorten messubändi, hoivamusiikki