Odotus päättyy – tervetuloa joulu!

Viime viikot olemme kulkeneet adventin matkaa kohti joulua. Ilmassa on odotusta, ehkä jännitystäkin – joulukalenterin luukkujen avaamista, erilaisia valmisteluja. Lapset kysyvät, montako yötä on vielä jouluun. Monen aikuisen mielessä odotukseen on tänä vuonna kytkeytynyt kysymys, milloin koronapandemia päättyy, kuinka vietämme turvallista joulua tänä vuonna.

Jouluevankeliumi kertoo Marian ja Joosefin odotuksesta, matkasta kohti Betlehemiä. Sekään matka ei ollut helppo. Tulevaisuus piti sisällään epävarmuutta ja huolta, jo yöpymispaikan löytämisestä lähtien. Mieltä hämmensi enkelin ilmoitus, että syntyvä lapsi olisi Jumalan Poika, maailman Vapahtaja. Mitä tämä tarkoitti nuoren perheen elämän ja tulevaisuuden kannalta?

Paljon kysymyksiä, epävarmuutta, pelkoakin. Ja kuitenkin, Jumala piti matkalaisista huolta. Yöpaikka järjestyi, lapsi syntyi tallin seimeen. Vähitellen, lapsen kasvaessa aikuiseksi kävi ilmi, kuinka Jumala todella oli syntynyt ihmiseksi. Jeesus tunsi ihmiselämän vaikeudet ja ilot, ja Jumalan Poikana kuoli meidän puolestamme. Syntymän ihmeestä ja joulun ilosta alkanut Jeesuksen elämänkaari maan päällä päättyi pääsiäisen iloon, ylösnousemuksen ihmeeseen.

Monella meistäkin joulun epävarmuus ja elämän huolet voivat kuormittaa lähestyvää juhlaa. Jumala kulkee silloinkin rinnallamme ja kutsuu yhteyteensä, missä olosuhteissa tai mielenmaisemassa olemmekaan, yhdessä tai yksin. Joulun lahja on Jumalan rakkaus meille jokaiselle. Siunausta jouluusi ja tulevaan vuoteen! ”Joulun suuri salaisuus on keskellämme nyt. Laulaa maa ja avaruus: On poika syntynyt!” (KJL 7 / 2021)

Anna-Maija Kuutti-Manninen

kirkkoherra

(kirkkoherran joulutervehdys julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 23.12.2021)

Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon seimiasetelma.