Joulun rauhaa arkeen ja juhlaan

Mitä sinä toivot joululta? Vuosi sitten vietimme joulua kiristyneiden koronarajoitusten varjossa. Moni oli tuolloin aika väsynyt ja toivoikin, että elämän puitteet vihdoinkin normalisoituisivat. Helmikuussa Venäjän hyökkäys Ukrainaan järkytti turvallisuudentunnettamme entisestään. Tämän joulun alla sodan vaikutukset tuntuvat yhä konkreettisemmin myös kalliimpana sähkölaskuna ja muina elinkustannuksina.

Jos tekisin gallupin toivomuksista, uskon, että melko korkealle sijalle nousisi rauha Ukrainaan ja koko maailmaan. Tämän mittaluokan toiveen edessä yksittäinen ihminen voi tuntea myös voimattomuutta. Vaikka maailmanpoliittinen tilanne onkin useimman vaikutuspiirin ulkopuolella, me voimme tehdä paljon: voimme rukoilla, ja itse osoittaa rauhaa omissa kohtaamisissamme ja tekemisissämme. Rauhakin lähtee lopulta arjen asioista kuten kohtaamisista toisten ihmisten kanssa, auttamisesta, hyvän sanomisesta ja tekemisestä toiselle. Rauhan perustana on, että tahdomme ja pyrimme tekemään toiselle hyvää.

Joulun sanoma on rakkauden ja rauhan murtautuminen maailmaan. Syntyy Jeesus, joulun lapsi, maailman Vapahtaja. Jumalan suuri rakkaudenosoitus meille – rakkauden, joka antaa luottamuksen, toivon ja rauhan, perusturvan elämään. Kysymys ei ole pika-avusta tai taikasauvan heilautuksesta, joka toisi meille hetkessä kaiken, mitä elämässä tarvitsemme. Mutta Jumalan rakkaus on se perusta, josta saamme voiman itse rakastaa ja tehdä hyvää. Tämä rakkaus on todellista tänäkin jouluna, ja tämä rakkaus antaa rauhan sydämeen. Se ei poista kaikkia vaikeuksiamme, mutta se antaa toivon Jumalan suuren lupauksen kautta: jouluna Jumala syntyi ihmiseksi, meidän Vapahtajaksemme ja meidän rinnallemme arkeen ja juhlaan.

Missä ja kuinka joulusi vietätkin, mitä toivotkaan tältä joululta – Joulun lapsi, rakkauden, toivon ja rauhan tuoja on kanssasi!

Anna-Maija Kuutti-Manninen

kirkkoherra

Jouluhartaus on julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 22.12.2022 sivulla 8.

Etualalla Kirkkonummen kirkon alttarikukat ja taustalla seimiasetelma.
Kirkkoherra Anna-Maija Kuutti-Manninen