Mikä kirkko? Kenen kirkko? Miksi minun kirkkoni?

Mitä mitä mitä – mistä äänestetään?

Kirkkonummella käydään kahdet vaalit. Se johtuu siitä, että Kirkkonummella on seurakuntayhtymä. Seurakuntayhtymä hallinnoi ja huoltaa tiloja ja hautaustointa.  Lyhyesti voisi todeta, että seinistä pitää huolen seurakuntayhtymä. Mitä seinien sisäpuolella tapahtuu, siitä vastaavat seurakunnat. Kirkkonummen molemmat seurakunnat eli suomalainen ja ruotsalainen, käyttävät samoja tiloja, mutta järjestävät oman tseurakuntavaalien äänestysliputoimintansa.

Siispä nyt valitaan luottamushenkilöt yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka päättää “seinistä” sekä seurakuntien omiin seurakuntaneuvostoihin, jotka päättävät seinien sisällä toiminnasta.

Molempia tarvitaan, sillä Suomen sääoloissa jumalanpalvelukset, lasten kerhot ja kauneimmat joululaulut ovat vähän kurjia pelkän kuusen alla.  Niinpä yhteinen kirkkovaltuusto päättää isoja rakenteellisia asioita: kirkollisveron suuruuden, mitä tapahtuu seurakuntatalolle jne.

Seurakuntaneuvostossa tehdään toimintaa koskevia päätöksiä. Paljonko avustustyöhön käytetään rahaa, palkataanko nuorisotyönohjaaja?

Ei haittaa, vaikka et kuluttaisikaan kirkon penkkejä joka sunnuntai. Sinulla on varmasti ajatuksia ja toiveita siitä, millainen hyvä hengellinen yhteisö on ja miten seurakunnan tulisi juuri Kirkkonummella toimia.

Äänen muut vaikutukset – kirkolliskokous

Nyt annettavalla äänelläsi on muitakin vaikutuksia. Sinä olet valitsemassa seurakuntaan luottamushenkilöitä. Nämä valitut luottamushenkilöt ovat aikanaan valitsemassa uutta kirkolliskokousta. Kirkolliskokous on se toimielin, joka voi muuttaa tämän yhteisen valtavan kirkkolaivan suuntaa. Jos koet, että kirkkolaivan kurssia pitäisi muuttaa, niin ole se muutos. Äänestä sellaista ehdokasta, joka on arvojesi mittainen. Jos kirkkolaivaa seilaa mielestäsi oikealla kurssilla, niin anna äänesi nykyisen kurssin puolesta.

Miksi äänestäisin, ketä äänestäisin?

En voi käydä neuvomaan ketä sinun tulisi äänestää, sen saat päättää ihan itse. Kannattaa käydä vaalikoneessa. Siellä on kysymyksiä kirkon toiminnasta, mutta myös ajankohtaisia aiheita.

Tee vaalikonetesti. Käytä myös hetki aikaa siihen, että katsot keitä muita ehdokkaasi kanssa on samassa porukassa. Ryhmissä voi olla eroja ehdokkaiden välillä juuri sinulle tärkeiden kysymysten kohdalla. Täydellistä ehdokasta et välttämättä löydä, mutta riittävän hyvän kuitenkin. Sinä olet päättämässä millainen on hyvä kirkko. Käytä ääntäsi, niin että se kuuluu.

Vaalikoneen löydät täältä: https://vaalikone.seurakuntavaalit.fi

Johanna Lahtinen

tiedottaja

ps. Vaaleissa on värikoodit. Oranssiin lippuun valitset numeron oranssista listasta ja sillä äänestät henkilöä seurakuntaneuvostoon. Valkoiseen lippuun valitset numeron valkoisesta listasta ja sillä äänestät henkilöä yhteiseen kirkkovaltuustoon.