Kirkonkirjojenpito ja väestökirjanpito on siirtynyt Espoon aluekeskusrekisteriin

Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kirkonkirjojenpito ja väestökirjanpito keskitetään aluekeskusrekistereihin. Uudistuksen taustalla on kirkkohallituksen päätös, joka koskee kaikkia seurakuntia. Kirkkonummen suomalainen ja ruotsalainen seurakunta liittyvät Espoon aluekeskusrekisteriin 1.2.2022.

Uudistuksen tavoitteena on mahdollistaa seurakuntien keskittymisen perustehtävään. Muutoksen tavoitteena on myös se, että virkatodistukset ja sukuselvitykset saisi yhdestä paikasta, kun niitä aikaisemmin oli pyydettävä jokaisesta aikaisemman asuinpaikan seurakunnasta erikseen.

1.2.2022 alkaen kaikki virkatodistukset ja sukuselvitykset sekä avioliiton esteiden tutkinnat tilataan aluekeskusrekisteristä. Aluekeskusrekisterissä myös rekisteröidään kasteet ja vihkimiset. Tällä hetkellä aluekeskusrekistereissä on ruuhkaa ja virkatodistusten käsittelyajat ovat pitkiä. Esimerkiksi perunkirjoitusta varten kannattaa pyytää lisäaikaa. Kirkollisten toimitusten rekisteröinnissä ei ole viivettä.

Kirkkonummen seurakunnat pahoittelevat aluekeskusrekisterin viranomaisasiakirjojen käsittelyaikojen pituutta. Virkatodistuksia ei kuitenkaan jatkossa toimiteta enää Kirkkonummella, sillä lakisääteiset kirkonkirjanpitoon liittyvät tehtävät hoidetaan Espoon aluekeskusrekisterissä. Kirkkonummen seurakuntien palvelupisteissä palvellaan kirkollisten toimitusten varauksissa sekä hautaukseen liittyvissä asioissa.

Espoon aluekeskusrekisteri

Virkatodistukset, sukuselvitykset, sukututkimukset ja avioliiton esteiden tutkinta tilataan Espoon aluekeskusrekisteristä.

Aluekeskusrekisterin yhteystiedot:

keskusrekisteri.espoo@evl.fi.

Puh. 09 8050 2600 (ma–ti klo 9–15, ke–to klo 9–12),

Postiosoite: PL 200, 02771 Espoo

Käyntiosoite: Kirkkokatu 1, 02770 Espoo (Huom! Vain ajanvarauksella. Varaa aika puhelimitse tai sähköpostilla)

Sähköiset palvelut: Virkatodistukset ja avioliiton esteiden tutkinta

Suomen ev.lut. kirkolla on sähköinen ja tietoturvallinen asiointipalvelu, jossa voit tilata virkatodistuksen itsestäsi (ns. elää-todistus) tai sukuselvitysmuotoisen virkatodistuksen vainajasta (nykyinen tai entinen ev.lut. kirkon jäsen). Tilaa virkatodistus tästä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Yritysten ja organisaatioiden virkatodistusten tilaamisesta saat ohjeet tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Avioliiton esteiden tutkintaa voi pyytää tutkinta-asiointipalvelusta osoitteesta esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ota yhteyttä

toimistonhoitaja, seurakuntatoimisto, (avoinna ma-ti klo 9-12 ja 13-15, ke 13-15, to puhelimitse tai käynti sovitulla ajanvarauksella klo 9-12 ja 13-15, pe suljettu)