Kirkkonummen seurakuntien kirkonkirjojenpito siirtyy aluekeskusrekisteriin

Kuvituskuvana vanhoja kirjoja hyllyssä.

Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kirkonkirjojenpito ja väestökirjanpito keskitetään aluekeskusrekistereihin. Uudistuksen taustalla on kirkkohallituksen päätös, joka koskee kaikkia seurakuntia. Kirkkonummen suomalainen ja ruotsalainen seurakunta liittyvät Espoon aluekeskusrekisteriin 1.2.2022.

Uudistuksen tavoitteena on mahdollistaa seurakuntien keskittymisen perustehtävään. Muutoksen tavoitteena on myös se, että virkatodistukset ja sukuselvitykset saisi yhdestä paikasta, kun niitä aikaisemmin oli pyydettävä jokaisesta aikaisemman asuinpaikan seurakunnasta erikseen.

1.2.2022 alkaen kaikki virkatodistukset ja sukuselvitykset sekä avioliiton esteiden tutkinnat tilataan aluekeskusrekisteristä. Aluekeskusrekisterissä myös rekisteröidään kasteet ja vihkimiset. Tällä hetkellä aluekeskusrekistereissä on ruuhkaa ja virkatodistusten käsittelyajat ovat pitkiä. Esimerkiksi perunkirjoitusta varten kannattaa pyytää lisäaikaa. Kirkollisten toimitusten rekisteröinnissä ei ole viivettä.

Kirkkonummen seurakunnat pahoittelevat aluekeskusrekisterin viranomaisasiakirjojen käsittelyaikojen pituutta. Virkatodistuksia ei kuitenkaan jatkossa toimiteta enää Kirkkonummella, sillä lakisääteiset kirkonkirjanpitoon liittyvät tehtävät hoidetaan Espoon aluekeskusrekisterissä. Kirkkonummen seurakuntien palvelupisteissä palvellaan kirkollisten toimitusten varauksissa sekä hautaukseen liittyvissä asioissa.

Espoon aluekeskusrekisteri

Virkatodistukset, sukuselvitykset, sukututkimukset ja avioliiton esteiden tutkinta tilataan Espoon aluekeskusrekisteristä.

Aluekeskusrekisterin yhteystiedot:

keskusrekisteri.espoo@evl.fi.

Puh. 09 8050 2600 (ma–ti klo 9–15, ke–to klo 9–12),

Postiosoite: PL 200, 02771 Espoo

Käyntiosoite: Kirkkokatu 1, 02770 Espoo (Huom! Vain ajanvarauksella. Varaa aika puhelimitse tai sähköpostilla)

Sähköiset palvelut: Virkatodistukset ja avioliiton esteiden tutkinta

Suomen ev.lut. kirkolla on sähköinen ja tietoturvallinen asiointipalvelu, jossa asiakas voi tilata virkatodistuksen itsestään (ns. elää-todistus) tai sukuselvitysmuotoisen virkatodistuksen vainajasta (nykyinen tai entinen ev.lut. kirkon jäsen). Palvelu löytyy osoitteesta tilaavirkatodistus.fi.

Avioliiton esteiden tutkintaa voi pyytää tutkinta-asiointipalvelusta osoitteesta esteidentutkinta.fi.

Kirkkonummen seurakuntien palvelupisteet, Kirkkotallintie 2, 02400 Kirkkonummi

Seurakuntatoimisto (ent. kirkkoherranvirasto)

Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan seurakuntatoimisto palvelee kaikissa toimitusvarauksissa: ristiäiset, häät, hautajaiset ja kodin siunaus.

Seurakuntatoimiston yhteystiedot:

Sähköposti kirkkonummen.suomalainen.seurakunta@evl.fi

Puh. (09) 6182 4001

Palveluajat: ma-to klo 9-15. Perjantaisin suljettu.

Hautatoimisto

Seurakuntayhtymän hautatoimistossa sinua palvellaan seuraavissa asioissa:

• hautapaikkojen myynti
  • uurnanlaskuaikojen varaukset
  • hautojen hallinta-aikoihin ja hautaoikeuksiin liittyvät kysymykset
  • hautamuistomerkkien hyväksyntä
  • hautojen peruskunnostukset
  • kesähoitojen ja kasteluhoitojen tilaukset

Hautatoimiston yhteystiedot

kirjaamo.kirkkonummi@evl.fi

Puh. 040 585 56 88

Palveluajat: ma-to klo 9-15. Perjantaisin suljettu.

Mon Jan 31 11:10:00 EET 2022