Seurakunnan uutiset

Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan ja seurakuntayhtymän uutiset.

Turvallisuus on seurakunnan toiminnan lähtökohta

Median kautta on noussut esiin tieto, että entinen seurakunnan luottamushenkilö olisi epäiltynä lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvässä rikostutkinnassa. KRP on vahvistanut mediassa, että teot eivät liity kirkkotoimintaan. Huolta tapaus varmasti kuitenkin aiheuttaa nuorten vanhemmissa yleisesti.

Rippikoulutyön asiantuntija Jari Pulkkinen muistuttaa, että seurakunnan toiminnan lähtökohtana on huolehtia seurakunnan toimintaan osallistuvien sekä seurakuntien työntekijöiden ja vapaaehtoisten turvallisuudesta kaikissa tilanteissa. ”Seurakunnilla on nollatoleranssi kaikenlaiseen seksuaaliseen häirintään liittyvissä asioissa ja niihin puututaan välittömästi, jos jotain ongelmaa tulisi ilmi.”

Seurakuntien toimintaa ohjaa Turvallinen seurakunta -asiakirja, joka on hyväksytty syksyllä 2018. Asiakirjassa annetaan ohjeistukset myös siihen, kuinka toimittaisiin seksuaaliseen häirintään liittyvissä epäilyissä. Aiemmat seurakunnille suunnattuja ohjeistuksia olivat Leiri- ja retkitoiminnan turvallisuusohjeistus vuodelta 2006 ja Seurakuntatoiminnan turvallisuusohjeet vuodelta 2007.

28.03.2019
Eeva-Kaisa Heikura, Kirkon viestintä