Seurakunnan uutiset

Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan ja seurakuntayhtymän uutiset.

Haapajärven hautausmaalle muualle haudattujen muistelualue

Joskus läheiset on haudattu kauas. Silloin voi käydä sytyttämässä kynttilän muualle haudattujen muistomerkille.

Pohjois-Kirkkonummella Haapajärven kappelin hautausmaalle on  perustettu muualle haudattujen muistokivi.

Haapajärven hautausmaan muistelualue

Kiven kilvessä lukee: "Muualle haudattujen läheisten muistolle""Till minnet av anhöriga som gravlagts på annan ort"

Kivi on alun perin. hautausmaan perustamisen yhteydessä maasta löydetty kivi. Muistelupaikka sijaitsee Haapajärven hautausmaan kappelin läheisyydessä sisääntulotien vasemmalla puolella.

Pyhäinpäivää vietetään tänä vuonna lauantaina 3.11.2018. Silloin muistellaan poisnukkuneita läheisiä ja monet käyvät sytyttämässä kynttilän läheisen haudalla tai muualle haudattujen muistomerkillä.

Kuolleiden muistelemisen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta.

”Elävien ja kuolleiden Jumala,
rakas taivaallinen Isä.
Anna Jeesuksen Kristuksen
olla turvamme elämässä ja kuolemassa.
Ole lähellä kaikkia,
jotka ikävöivät kuolleitaan.
Lohduta heitä surussa
ja auta heitä ottamaan jokainen päivä
sinun kädestäsi.
Ole kanssamme, kun aikamme päättyy
ja sydämemme lyö viimeisen lyöntinsä.
Ota meidät silloin kotiin luoksesi.
Sinun olkoon ylistys ja kunnia
nyt ja iankaikkisesti.”
Pyhäinpäivän iltarukous