Seurakunnan uutiset

Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan ja seurakuntayhtymän uutiset.

Uutislistaukseen

Kohti hiilineutraalia kirkkoa – Kirkkonummen seurakunnat hakevat kirkon ympäristödiplomia

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 26.9.2023, että Kirkkonummen seurakunnat ja yhtymä hakevat Kirkon ympäristödiplomia. YKN:n asettamassa ympäristötyöryhmässä on yksi työntekijäjäsen suomalaisesta ja ruotsalaisesta seurakunnasta sekä yhtymästä. Molemmista seurakunnista on yksi luottamushenkilöedustaja. Ympäristödiplomihankkeen projektipäällikkönä toimii seurakuntayhtymän ympäristövastaava Paula Nikulainen.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon ympäristötyön pohjana ovat Kirkon energia- ja ilmastostrategia Hiilineutraali kirkko 2030, Kirkon ilmasto-ohjelma Kiitollisuus, kunnioitus, kohtuus sekä Kirkon ympäristöjärjestelmä eli Kirkon ympäristödiplomi. Hiilineutraali kirkko 2030 ‑strategian suosituksena on, että kaikilla seurakunnilla sekä tuomiokapituleilla ja Kirkkohallituksella on Kirkon ympäristödiplomi vuoteen 2025 mennessä.

Kirkon ympäristödiplomi ja seurakuntayhtymässä laadittava ympäristöohjelma toimivat välineinä seurakunnissa tehtävässä jatkuvassa ympäristötyössä.

Paula Nikulainen
Projektikoordinaattori, Kirkkonummen seurakuntayhtymä