Tyhjän sylin muistomerkki Rajakummun hautausmaalle vuonna 2023

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan myös uuden muistomerkin hankkimisesta hautausmaalle. Eri puolilla Suomea on seurakuntien hautausmaille perustettu tyhjän sylin muistopaikkoja. Kirkkonummen suomalaisessa seurakunnassa on pidetty Tyhjän sylin rukoushetkiä. Tiedottaja, pastori Johanna Tilus teki aloitteen seurakuntayhtymän johtoryhmälle Tyhjän sylinmuistelupaikan saamisesta myös Kirkkonummelle.

Tyhjän sylin muistomerkki tarjoaa tilan suremiselle. Aloitteen perusteluissa todetaan, että muistopaikka on tarkoitettu ihmisille, jotka surevat lapsettomuutta, keskenmenoa, raskauden keskeytystä, lapsen kuolemaa tai yhteyden katkeamista lapseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että muistomerkin yhteydessä käytettävät sanamuodot ovat sellaiset, että ne sopivat kaikille lasta kaipaaville. Myös kaksikielisyys on huomioitava. Muistomerkin yhteydessä voisi olla esimerkiksi teksti: Lapselle, jota kaipaan. Till barnet jag saknar.

Päätöksen mukaan muistopaikka sijoitetaan Rajakummun hautausmaan vanhalle puolelle, lähelle kivimuuria. Veistoksen suunniteltu käyttöikä olisi vähintään 100 vuotta. Veistoksen toteuttaja valitaan siten, että kolmelle taiteilijalle lähetetään kohdennettu pyyntö tehdä luonnossuunnitelma muistomerkistä. Yhteinen kirkkoneuvosto valitsee suunnitelmista toteutettavan vaihtoehdon. Muistomerkin suunnitteluun, hankintaan, pystyttämiseen ja alueen rakentamiseen varataan 25.000 euroa. Tyhjän sylin muistopaikan valmistumisen tavoite on toukokuussa 2023.

Fri Nov 04 09:28:34 EET 2022