Avustustyö on pitkäjänteistä yhteistyötä paikallisesti ja kansainvälisesti

Kädet ja rauhankyyhky.

Ukrainan hätä on koskettanut ihmisiä ympäri maailmaa. Olemme näiden viikkojen aikana nähneet monenlaista hyvää tahtoa ja tekemistä: avustustarvikkeiden kuljetusta Ukrainaan ja lähialueille, vanhojen tietokoneiden kunnostusta edelleen jaettavaksi Ukrainasta paenneille koululaisille. Paikallisen ruoka-avustusjärjestelmän organisointia, ja sitä, että monet, monet ihmiset antavat omasta ajastaan ja varoistaan tukeakseen ukrainalaisten rakentuvaa arkea uudessa maassa.

Jokainen voi auttaa Kirkkonummella, Suomessa tai maailmalla

Kirkkonummella on paljon hyvää tahtoa ja vapaaehtoista toimintaa. Esimerkkeinä on paikallinen avustusryhmä, joka toimii Salen vieressä Kirkkonummen keskustassa. Ukrainalaisten hyväksi järjestetty konsertti tuotti yli 6500 euroa. Sillä summalla hankitaan ukrainalaisten omasta toiveesta ukrainan kielistä kirjallisuutta Kirkkonummen kirjastoihin. Seurakunnat on myös avustanut hotelli Silmussa asuvia ukrainalaisia hyväntekeväisyysjuhlan ruokajärjestelyissä.

Toukokuun alussa avataan uusi avustuskanava Kotimaanavun kautta. Kotimaanavun kautta voidaan kohdentaa apua paikalliseen kohteeseen. Kirkkonummella keräyskohteena tulee olemaan Kirkkonummella asuvat ukrainalaiset pakolaiset. Lisää tietoa myöhemmin www.kirkkonummenseurakunnat.fi.

Pitkäjänteinen avustustyö on ennen kaikkea yhteistyötä. Seurakunta tekee yhteistyötä Kirkkonummen kunnan, järjestöjen ja paikallisten auttamistahojen kanssa. Ukrainalaisille tarkoitettu tulkattu tiedotustilaisuus järjestetään kunnantalolla torstaina 12.5.2022 klo 15-17.30. Kirkkonummen seurakuntien diakoniatyö on mukana tiedotustilaisuudessa.

Avustustyö Kirkkonummella - miten diakoniatyö toimii?

Seurakuntien diakoniatyön kautta avustetaan Kirkkonummella asuvia vähävaraisia avuntarvitsijoita. Diakoniatyö on kirkon auttamistyötä heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamiseksi. Diakoniatyön perustana on jokaisen ihmisen luovuttamaton ihmisarvo elämäntilanteesta riippumatta.

Avuntarvitsijoita kohdellaan yhdenvertaisesti taustoista riippumatta. Avuntarvitsijan tilanne kartoitetaan luottamuksellisesti. Diakoniatyössä avunsaajan kokonaisvaltainen tuki pitää sisällään neuvontaa, ammatillista keskusteluapua ja tarvittaessa myös aineellista avustamista kuten ruoka-apua. Diakoniatyö on pitkäjänteistä avustustyötä, jossa yhteistyötä tehdään eri toimijoiden kanssa.

Diakoniaan voi olla yhteydessä riippumatta siitä, onko seurakunnan jäsen tai ei. Kirkkonummella asuvat avuntarvitsijat voivat olla yhteydessä Kirkkonummen seurakuntien diakoniatyöhön, olitpa sitten pakolainen tai Suomessa syntynyt, pitkäaikaistyötön tai juuri työttömäksi joutunut, nuori tai vanha, yksinasuva tai perheellinen.

Diakoniatyön yhteystiedot Kirkkonummella

Diakonian päivystysnumero puh. 050 383 9371 tai Diakonihjälpen tel. 050 4784227. Seurakunnan diakoniatyön toimipisteet ovat keskustassa, Masalassa ja Veikkolassa, ja näissä tiloissa jaetaan myös ruoka-apua ajanvarauksella. Jos puheluusi ei ehditä heti vastaamaan, niin jätä ääniviesti.

Kirkko on jokaisessa Suomen kunnassa

Evankelis-luterilaisia seurakuntia on Suomessa jokaisella paikkakunnalla. Jokaisessa seurakunnassa on diakoniatyöntekijä. Suomessa ev.lut. seurakuntien diakoniatyö tekee työtä aina ko. kunnan alueella ja avustuksia annetaan paikallisesti. Esimerkiksi Espoossa asuvat voivat olla yhteydessä Espoon seurakuntien diakoniatyöhön, Vihdissä asuvat Vihdin seurakunnan diakoniatyöhön jne.

Kirkkonummen seurakunnat avustavat myös Ukrainassa

Kirkkonummen ev.lut. seurakunnat avustavat Ukrainan sodasta kärsiviä 10000 eurolla. Päätöksen asiasta teki seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto. Varat myönnetään Kirkkonummen seurakuntayhtymän katastrofirahastosta ja avustus toimitetaan Ukrainaan Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Wed Apr 27 19:32:00 EEST 2022