Vapaaehtoiset tärkeä osa seurakunnan toimintaa

Kirkkonummen suomalaisessa seurakunnassa on jäseniä noin 20 000. Työntekijöitä on noin 30. Työntekijöiden rinnalla toimintaa ohjaavat myös seurakuntalaiset. Vapaaehtoisia seurakuntalaisia toimii erilaisissa tehtävissä mm. messuissa, Ellenissä, kerhoissa, kuoroissa noin 100 henkilöä. Moni seurakunnan pienryhmistä on vapaaehtoisen seurakuntalaisen ohjaamaa toimintaa. Vapaaehtoiset myös suunnittelevat ja toteuttavat tapahtumia yhdessä seurakunnan työntekijöiden kanssa kuten Naisten iltoja, Miesten perjantaita ja Luottamuksen messuja.

Vapaaehtoistoiminnan tukena on seurakunnassa vapaaehtoistoiminnan koordinaattori. Tätä tehtävää hoitaa jatkossa Teija Salovaara-Korhonen, joka on työskennellyt pitkään seurakunnassa perhetoiminnassa. Teija vastaa muun muassa Ellenin olohuoneen toiminnan koordinoinnista sekä vapaaehtoistoiminnan kehittämisestä.

Vapaaehtoistoimintaa vahvistetaan myös yhteisötyöntekijän tehtävällä. Jaana Solala toimii yhteisötyöntekijänä erityisesti Masalan ja Veikkolan alueen vapaaehtoisten tukena.

Tapahtumissa ja toiminnassa on vapaaehtoisten lisäksi tärkeää myös hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä. Seurakunnan tiedottajana toimii nykyisin Milla Seire, joka on viime vuosien aikana siirtynyt perhetoiminnasta viestintään. Milla tukee seurakunnan työntekijöitä viestinnän asiantuntijana sekä koordinoi seurakunnan sisäistä ja ulkoistaa viestintää eri kanavissa. Tiedottajana aiemmin toiminut pastori Johanna Tilus on siirtymässä papin työhön vastuualueenaan muun muassa lähetystyö ja sen kehittäminen.

Mikäli olet kiinnostunut mielekkäästä vapaaehtoistehtävästä seurakunnassa, niin tule mukaan! Lisää tietoa löydät verkkosivuiltamme: Vapaaehtoistoiminta.

2023-11-23 18:28:37.0