Seurakunnan uutiset

Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan ja seurakuntayhtymän uutiset.

Asunnottomien yö Kirkkonummella

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä eri puolilla Suomea. Vuoden 2023 teemana on: ”Kenelle kaupunki kuuluu?”

Kirkkonummella Asunnottomien yötä on vietetty monella eri tavalla. Tänä vuonna vetovastuu on Kirkkonummen seurakunnilla. Kirkkonummella Asunnottomien yön kaksikielinen tapahtuma järjestetään Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkon pihalla ja kirkossa klo 18–20. Tapahtumassa kuulet kirkkonummelaisia tarinoita asunnottomuudesta sekä Eva Vikmanin ja Lassi Kouvon esittämiä jazz-virsiä. Tumpin savukala grillaa kauppakeskus Prisman lahjoittamia makkaroita. Porkkalan Martat tarjoilevat kahvia.

Asunnottomien yön kansalaisliike haluaa herättää yhteiskunnallista keskustelua, kenen ehdoilla julkista tilaa suunnitellaan, kenellä on oikeus näkyä kaupunkikuvassa, kenen tarpeisiin kaupunkitila vastaa, ja onko meidän julkinen tilamme kaikille yhdenvertainen ja kaikkien saavutettavissa?

Monet kirkon työntekijät sekä arkkipiispa Tapio Luoma ovat ottaneet julkisuudessa kantaa toimeentulon ja ihmisarvon puolesta.

Kirkkonummella asunnottomuus ja köyhyys voivat näkyä eri tavalla kuin isoissa kaupungeissa. Syrjäytymiseen vaikuttavat monet asiat. Esimerkiksi sairastuminen, työttömyys, elämän muutosvaiheet (aikuistuminen, opiskelu, avioero) voivat altistaa köyhyyteen ja syrjäytymiselle.

Asunnottomuuden yksi muoto Kirkkonummellakin on piiloasunnottomuus. Tällöin esim. väkivallan uhan vuoksi ei voi asua omassa asunnossaan. Asunnottomuuteen voi liittyä päihdeongelmia, maksuhäiriömerkintöjä tai vaikkapa se, ettei ihmisellä ole omaa puhelinta, jolla hoitaa asioitaan.

Asunnottomuudesta poispääsyyn auttavat tuettujen vuokra-asuntojen saatavuus sekä asunnottomuudesta tai sen uhassa elävien tavoittaminen monialaisten matalan kynnysten sote-palveluiden kautta.

Kirkkonummen seurakuntien diakonia tukee vähävaraisia kirkkonummelaisia asunnottomia välittömän aineellisen avun lisäksi ihmisen niin halutessaan rinnalla kulkemista kohti omaa kotia ja niitä tukitoimia, jotka edesauttavat turvallista asumista omassa kodissa. Asunnoton tarvitsee monia eri tukimuotoja eri palveluntarjoajilta, ja diakoniatyöntekijä voi olla se taho, joka kokoaa auttajien verkostoa asunnottoman asiakkaan tueksi.

Asunnottomien yön tapahtuma Kirkkonummella

2023-10-16 11:46:36.0