Kokoontumisrajoitukset tiukentuvat – koronapassi käyttöön yleisötilaisuuksissa

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt 2.12.2021 päätöksen, jolla kokoontumisrajoituksia tiukennetaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntien alueella 4.12.-31.12.2021. Hiippakunnat ovat antaneet AVI:n päätöksestä ohjeita seurakunnille. Kokoontumisrajoitukset riippuvat tilaisuuden luonteesta. Kokoontumisrajoitustapauksia on kolme: uskonnon harjoittaminen, yleisötilaisuudet sekä pienryhmätoiminta.

Uudet kokoontumisrajoitukset Kirkkonummen seurakunnissa:

Jumalanpalvelukset ja muu uskonnon harjoittaminen – näissä tilaisuuksissa EI tarvita koronapassia

Jumalanpalveluksissa, kirkollisissa toimituksissa ja hartauksissa koronapassia ei oteta käyttöön. Koronapassin käyttöönotto julkisessa uskonnonharjoituksessa ei ole mahdollista. Henkilömääriä rajoitetaan siten, että tiloihin otetaan enintään 1/3 tilan enimmäisosallistujamäärästä, jos tilaisuuteen osallistuu yli 20 henkilöä

Enimmäishenkilömäärät jumalanpalveluksissa ja kirkollisissa toimituksissa (EI KORONAPASSIA)

• Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkko                            160 hlöä
  • Haapajärven kirkko                                                            80 hlöä
  • Masalan Pyhän Matteuksen kirkko ja srk-Sali                    55 hlöä
  • Haapajärven siunauskappeli                                               30 hlöä
  • Veikkolan seurakuntakoti (kirkkosali ja kahvio)                  50 hlöä

Kauneimmat Joululaulut, konsertit ja muut yleisötilaisuudet -SISÄÄNPÄÄSY VAIN KORONAPASSILLA

Yhteislaulutilaisuudet, konsertit ja muut yleisötilaisuudet eivät ole uskonnonharjoittamista, joten näissä tilaisuuksissa tarvitaan koronapassi. Ota näihin tilaisuuksiin mukaasi koronapassi ja henkilöllisyystodistus. Lue lisää koronapassista alempana.

Muu pienryhmätoiminta

Silloin kun ryhmän koko on alle 20 henkilöä, ei koronapassia tarvita.

Jos tilaisuuteen tarvitaan koronapassi – mitä se tarkoittaa?

Niissä tilaisuuksissa (yleisötilaisuudet), joissa seurakunta on ottanut käyttöön koronapassin, tilaisuuteen ei voi osallistua ilman todistusta. Poikkeuksena ovat alle 16-vuotiaat lapset, joita todistuksen esittämisvelvoite ei koske. Seurakunnan työntekijät ja/tai vapaaehtoiset tarkistavat ovella, että osallistujalla on voimassa oleva koronapassi. Sisään ei pääse ilman todistusta.

Koronatodistuksen saa Omakanta-palvelusta. Jos Omakannan käyttäminen ei ole mahdollista, todistuksen voi hakea Kirkkonummen keskustan terveysaseman arkistosta (osoite: Virkatie 1, 02400 Kirkkonummi). EU:n koronatodistus voidaan tulostaa arkistossa henkilöllisyystodistusta tai Kela-korttia vastaan. Terveyskeskuksen arkisto on avoinna ma-pe klo 8–15. Puh. 040-1269465.

Veikkolan alueella seurakunnan diakoniatyö auttaa koronapassin tulostamisessa. Tarvitset mukaan omat verkkopankkitunnukset ja henkilöllisyystodistuksen. Koronapassipysäkki on pe 10.12.2021 klo 10–12 Veikkolan seurakuntakodilla. Yhteyshenkilö johtava diakoniatyöntekijä Mika Siltala, puh. 0500 443063.

Yleiset hygieniaturvallisuusohjeet koskevat kaikkia tilaisuuksia!

Suojaa itseäsi ja läheisiäsi koronavirustartunnalta. Alla olevat keinot auttavat ehkäisemään myös uusien virusmuunnosten leviämistä.

• Käytä kasvomaskia kaikissa tilaisuuksissa ja kohtaamisissa rokotussuojan tasosta riippumatta (yli 12 v.)
  • Huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta
  • Pidä etäisyyttä muihin ihmisiin
  • Jää kotiin, jos sinulla on tarttuvan taudin oireita.
  • Jää kotiin, jos epäilet altistuneesi koronavirukselle.

Suosittelemme vahvasti noudattamaan kaikkia viranomaisten ohjeita maskien käyttämisestä, rokotuksista ja hyvästä hygieniasta.

Fri Dec 03 14:44:46 EET 2021