Sinun seurakuntasi 60 vuotta!

SinunSeurakuntasi60vuotta_RGB_netti (1).jpg

Kirkkonummen suomalainen seurakunta täyttää tänä vuonna 60 vuotta.

Juhlavuotta vietetään vuoden aikana arjen ja juhlan merkeissä. Juhlamessua ja torijuhlaa vietämme helluntaina su 28.5. klo 11 Kirkkonummen torilla.

Seurakunnassa on monenlaisia ihmisiä. Etsijöitä, kyselijöitä, löytäneitä ja ihmettelijöitä. Jokainen kastettu on kristitty, meillä jokaisella on oma kristityn identiteettimme. Esimerkiksi uskonnolliset tapamme, hengellinen kaipuumme tai vaikkapa miten rukoilemme tai millainen musiikki koskettaa sieluamme voi olla hyvinkin erilainen. Me kaikki yhdessä muodostamme seurakunnan, jota yhdistää Kristus, Jumalan suurin rakkauden osoitus meitä ihmisiä kohtaan.

Kirkkonummen suomalaisessa seurakunnassa on noin 20000 jäsentä ja 35 työntekijää. Toimimme Kirkkonummen kaikilla alueilla – keskustassa, Masalassa ja Veikkolassa. Löydät monimuotoisia kokoontumisia kaiken ikäisille kuten perhetupia, kerhoja, nuorten iltoja, monenlaisia jumalanpalveluksia ja kirkkohetkiä, raamattupiirejä tai vaikkapa meditatiivista kehorukousta.

Juhlavuonna noin 400 kirkkonummelaista nuorta käy rippikoulun seurakunnan 19 eri rippikoulussa. Diakonian kautta autetaan ja tuetaan vähävaraisia kirkkonummelaisia perheitä ja yksineläjiä. Esimerkiksi viime vuonna jaettiin yli 1300 ruokakassia. Vapaaehtoisia laulaa kuoroissa, avustaa messuissa, kohtaa ihmisiä Ellenin olohuoneessa ja diakoniatyön tapahtumissa. Myös nuoret voivat toimia vapaaehtoisina erilaisissa tehtävissä. Vapaaehtoistehtäviä on monenlaisia sisällöltään ja kestoltaan – voit myös ehdottaa, minkälaiseen tehtävään tai toimintaan haluaisit tulla vastuunkantajaksi.

Jokainen – juuri Sinä, olet lämpimästi tervetullut olemaan ja elämään seurakunnan ja rakastavan Jumalan yhteydessä. Jos seurakunta, sen toiminta, työntekijät tai vapaaehtoiset eivät ole vielä tuttuja, niin tule tutustumaan. Tapahtumia, toimintaa ja tiloja on ympäri Kirkkonummea. Tutustu tarkemmin verkkosivujen kautta www.kirkkonummenseurakunnat.fi.

”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Koputtakaa oveen, niin se avataan teille. Sillä pyytäjä saa, etsijä löytää ja koputtajalle avataan.” Matt.7: 7-8 (UT2020 käännös)

Kirkkonummella on ollut evankelis-luterilainen seurakunta jo vuosisatojen ajan. Porkkalan vuokrakauden päätyttyä vuonna 1956 Kirkkonummen väkiluku alkoi kasvaa, ja suomenkielisen väestön suhteellinen osuus lisääntyi vuosien aikana. Vuonna 1963 perustettiin Kirkkonummen suomalainen seurakunta, ja myöhemmin se yhdessä Kyrkslätts svenska församlingenin kanssa muodosti Kirkkonummen seurakuntayhtymän.

Juhlavuoden kunniaksi on tehty logo, joka kertoo jotain sinun seurakunnastasi. Logossa voi nähdä:

• palapelin palasen. Olisitko Sinä seurakunnastamme puuttuva palanen? Tai olisiko ehkä seurakunta sinun elämäsi puuttuva palanen?
  • ihmishahmon, jonka kädet ovat avoimet ja valmiina kohtaamaan toisen ihmisen.
  • rakennuksen, vaikkapa kirkon, jonka ovi on avoin Sinulle.
  • symboliikkaa, kolme sakaraa voivat kuvastaa Kirkkonummen kolmea kirkkoa (Kirkkonummen Pyhän Mikaelin kirkko, Masalan kirkko ja Haapajärven kirkko).
  • ison ristin, jossa pienempi risti sisällä.

Mitä sinä näet kuvassa?

Mitä sinä toivoisit seurakunnalta? Tai millaisia muistoja sinulla on seurakunnasta? Kerro se meille. Juhlavuoden sivustolla voit lähettää terveisiä.

Jos haluat onnitella seurakuntaa, niin osallistu Yhteisvastuukeräykseen.

Wed Mar 22 10:56:05 EET 2023