Seurakuntavaaleissa 3 listaa Kirkkonummella

Seurakuntavaalien logokuva: uskottu, toivottu, rakastettu.

Valtakunnalliset seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa.

Kirkkonummella käydään kahdet vaalit. Luottamushenkilöt valitaan sekä suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoon että seurakuntien (Kirkkonummen suomalainen seurakunta ja Kyrkslätts svenska församling) yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Kirkkonummen suomalaisessa seurakunnassa on kolme listaa eli valitsijayhdistystä, joissa on yhteensä 37 ehdokasta seurakuntaneuvostoon ja 39 ehdokasta yhteiseen kirkkovaltuustoon. Suuri osa ehdokkaista on ehdolla sekä seurakuntaneuvostoon että yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Valitsijayhdistyksillä on 3.10.2022 mennessä aikaa tehdä omiin asiakirjoihinsa teknisiä korjauksia. Kaikki korjatut tiedot tarkistetaan vaalilautakunnan kokouksessa 3.10.2022. Ehdokkaita ei listoille voida enää lisätä. Kaikki listat ja ehdokkaat julkaistaan tiistaina 4.10.2022.

Edellisissä vaaleissa vuonna 2018 oli Kirkkonummella neljä listaa, joissa oli ehdokkaita hiukan enemmän eli 48 ehdokasta seurakuntaneuvostoon ja 54 ehdokasta yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Seurakuntavaalien varsinainen valtakunnallinen äänestyspäivä on sunnuntaina 20.11.2022. Ennakkoäänestysaika on 8.-12.11.2022

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää kaikki vaalipäivään mennessä 16 vuotta täyttäneet seurakunnan jäsenet. Seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt pääsevät valitsemaan myös seuraavan kirkolliskokouksen maallikkoedustajat.

Fri Sep 16 18:26:00 EEST 2022