Kirkon auttamistyön eli diakonian 150-juhlavuotta vietetään vuonna 2022

Diakonian logo.

1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Tämän kunniaksi vietetään diakonian juhlavuotta Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa.

”Juhlavuonna keskiössä ovat erityisesti diakonian vihkimysvirka, ammatillinen diakoniatyö sekä kaikki diakonian toimijat. Jokainen kristitty voi omalla paikallaan toteuttaa diakoniaa arjen lähimmäisyytenä. Seurakuntien diakoniatyö on vahva osallisuuden mahdollistaja ja vapaaehtoistoiminnan organisoija. Diakoninen kirkko innostaa ja varustaa seurakuntia ja niiden jäseniä toteuttamaan lähimmäisenrakkautta ja edistämään ihmisarvoista elämää.” (lähde Suomen ev.lut. kirkon verkkosivut evl.fi)

Kirkkonummen ev.lut. seurakunnat työskentelevät ja juhlivat yhdessä. Juhlavuotena diakonia näkyy eri tavoin:

• Torstaina 1.9. klo 15-18 vietetään diakonian torijuhlaa Kirkkonummen kirkon edessä olevalla torilla. Torijuhlassa on elävää musiikkia. Tämän lisäksi tarjolla on grillimakkaraa, vohveleita, kahvia ja mehua. Tulossa myös kitarahuutokauppa diakoniatyön hyväksi! Juhlassa kuullaan myös kunnan perusturvajohtajan puheenvuoro sekä jaetaan Pro Diaconia -mitaleita paikallisen diakonian hyväksi tehdystä työstä. Torijuhla on avoin tapahtuma kaikille.
  • Torstaina 1.9.2022 Kirkkonummen kunta valaisee Kirkkonummen vesitornin vihreäksi. Diakoniatyöntekijöiden virkavaatteen väri on vihreä.
  • Toritiellä on ollut jo alkuvuodesta Wall-of-Kindness -seinä, johon voi tuoda käyttökelpoisen, puhtaan ja ehjän takin sellaiselle, joka sitä tarvitsee. Takin voi hakea itselleen anonyymisti seinästä.
  • Diakonian juhlamessua vietetään sunnuntaina 4.9. klo 11 Kirkkonummen kirkossa. Seurakuntien pitkäaikaiset eläköityneet diakoniatyöntekijät Helvi Vuolasmaa ja Gunne Pettersson pitävät messussa dialogisaarnan.
  • Kirkkonummen ensimmäisestä diakonissasta Ellen Grahnista kertova kirkkonäytelmä esitetään Kirkkonummen kirkossa lokakuussa 2022. Näytelmän on käsikirjoittanut ja ohjannut Liisa Kosonen ja näytelmä toteutetaan vapaaehtoisvoimin.
  • Keväällä 2022 oli juhlaillallinen diakoniatyön asiakkaille.
  • Seurakunnan jakavat Pro Diaconia -mitaleja sellaisille henkilöille tai yhteisölle, jotka omalla toiminnallaan ovat edistäneet diakonian arvoja.

Diakoniatyö on kirkon sosiaalista auttamistyötä ja sen perustana on avunsaajan kokonaisvaltainen tuki. Diakoniatyössä luovuttamatonta on jokaisen oikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään.

Tarvitsetko ruoka-apua tai muuta tukea? Seurakunnan diakonia palvelee ajanvarauksella Kirkkonummella keskustan, Masalan ja Veikkolan toimitiloissa. Soita päivystysnumeroon, puh. 050 383 9371. Jätä vastaajaan viesti ja yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä ja sovimme ajasta.

Tue Aug 30 11:05:00 EEST 2022