Kuukauden ilmastopalkinto Kirkkonummen seurakuntayhtymälle

Suomen ympäristökeskus SYKE palkitsi Joensuun ja Kirkkonummen seurakuntayhtymät kesäkuun Hinkuteko-palkinnolla. Hinku-raadin mukaan kirkko vaikuttaa merkittävällä tavalla seurakuntien ilmastotyöhön ympäristöjärjestelmänsä välityksellä. Tämän lisäksi seurakunnat tekevät arvokasta työtä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten säilyttämiseksi.

Hinkupalkinto_THUMB.jpg

”Kirkkonummen seurakuntayhtymän esimerkki osoittaa, että seurakunnat ovat löytäneet ratkaisuja myös vanhojen kirkkojen energiankulutuksen pienentämiseen ilman että arvokas rakennusperintömme vaarantuu”, kehitysinsinööri Jarmo Linjama Suomen ympäristökeskuksesta sanoo.

Joensuun seurakuntayhtymä on tehnyt pitkäjänteistä ympäristötyötä kirkon ympäristödiplomiverkostossa ja yhdistänyt voimansa Joensuun kaupungin kanssa. Kirkkonummen seurakuntayhtymä on vähentänyt kiinteistökantansa lämmitysenergian- ja sähkönkulutusta muun muassa digitaalisen etäoptimointijärjestelmän avulla.

Kirkkonummen seurakuntayhtymä säästää lämmityksen etäoptimoinnilla

Kirkkonummen seurakuntayhtymä on hakenut ratkaisuja kiinteistöihin, joissa lämmityksen tarve on kausittaista. Haapajärven vuonna 1823 rakennettu hirsikirkko on suojeltu kohde, johon on asennettu suorasähkölämmityksen etäoptimointijärjestelmä.

Sähkölämmityksen etäoptimointijärjestelmä aiotaan ottaa käyttöön myös Räfsön leirikeskuksessa vielä tänä vuonna. Lämpöä tuotetaan myös ilmalämpöpumpuilla, ja suunnitteilla on myös aurinkopaneelien asennus. Seurakuntayhtymä on lisäksi tehnyt järjestelmällisesti LED-valaistusremontteja ja investoinut uusiutuvaan energiaan.

Lisää HINKU-hankkeesta:

Uutisen lähde: Kirkon viestintä